i allafall fint väder !
Men oj så tomt det var i den skog jag utforskade idag ca en mil norr om Hofors ( Gästrikland )
Det stod en trattkantarell här , två lite längre bort och likadant överallt i skogen.
Rökslöjskivling blev en del och en karljohan faktiskt men annars TOMT och ödsligt.
Jo en vacker sotticka såg jag också men nu är jag rädd för att det nalkas slutet.
Ja inte med mig förhoppningsvid, utan för svamparna.
Trattkantareller kan på ett illistigt vis mycket väl förekomma som solitärer, har jag märkt i år. Just när man har givit upp och ska ge sig av, hittar man en. Man tror då att det måste finnas fler i närheten, och finkammar fyndområdet i allt vidare cirklar. Men det måste inte alls finnas fler, det enda man får med sig hem är en rejäl släng av sk. kantarellnacke =/
Känner igen det där med de ensamma trattisarna. Inte brukar de bete sig på det viset? Visst, nå‘n gång ibland kanske, men det verkar vara ovanligt vanligt i år. Normalt brukar det ju räcka med att hitta en för att hitta hundra.
Kanske är det unga hanar som lämnat sin flock och gett sig ut på vandring för att leta upp nya revir…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.