0 378 visningar

19 svar

Snacka om fläckar...

gunhild

25 okt 2007 kl. 18:21

Ser ni dom typiska fläckarna? Är det vanligt att dom ser ut så här?

0

Jan A

25 okt 2007 kl. 18:24

Det är det värsta jag nånsin sett!

0

Tina N Kolsva

25 okt 2007 kl. 18:30

Har du gott om dem i dina trakter.
Här är de talrikare än trattkantarellerna i år.

0

Lena M

25 okt 2007 kl. 18:42

Först satt jag som ett ? , men är det fläckkantareller ni talar om ?

Mig veterligt har jag aldrig sett dem, finns de här i Gästrikland måntro och i vilken miljö isåfall.

Kanske att jag kan förlänga säsongen med nån veck eller nån dag ? :o)

0

Birgitta D

25 okt 2007 kl. 19:18

Fläckar? Ser mer ut som rosafärgat ler.

0

Hans v E

25 okt 2007 kl. 19:50

Jag har inte sett dem så fläckiga, men det är ju logiskt - i början är de inte fläckiga alls.

0

Affe Nv Skåne

26 okt 2007 kl. 00:28

Hur långt söderut finns dom?

Smakar dom nåt bra?

0

anitha i umeå

26 okt 2007 kl. 04:59

Aff Nv Skånw!

Fläckkantarellen finns i hela Sverige. Är en sen höstsvamp, kommer ungefär samtidigt som frostvaxingen. Ofta växer de på samma ställen. I mossa, berghällar. När de blir äldre så kommer dessa fläckar, ju äldre desto mer fläckig. Den är god, en mildare variant av trattisen.
För 3 år sedan så var jag ute och plockade dem i december, här i Umeå.
Jag rekommenderar denna svamp. Svår att se, men det lönar sig.¨
Foten är gråaktig, späd och seg.
Svampen påminner i formen av en späd kanatarell. Skivorna är vita och tudelade (dikotoma), och kan ha dessa vinröda fläckar.
En jakt på dessa är inte bortkastad. Lycka till.

0

A-M

26 okt 2007 kl. 08:27

Håller med anitha i umeå ang. fläck-kantarellen. Hon var dessutom bussig och skickade mig torkade sådana.  Det tackar jag för!

0

Marit D

26 okt 2007 kl. 09:24

Utanför Vingåker fanns de redan i början av september men dyker fortfarande upp på samma plats så...inte är de sena inte, i alla fall inte i sörmland.

0

Ovanlig miljö?

Hans v E

26 okt 2007 kl. 10:01

Jag fann dem en gång på Billudden i norduppland (bifogar bild). De växte i helt annan miljö än mossig berghäll, varför det dröjde länge innan jag insåg att det var den arten. Hade inget annat förslag heller.
Är förresten osäker förtfarande. Har någon ett bättre förslag? Mossan finns där. Och enbarr. Men skivorna är inte dichotoma och fläckarna har fel färg.

0

Ovanlig miljö?

Irene A

26 okt 2007 kl. 11:16

Någon trattskivlingsart måste det väl vara på din bild, Hans? Det är ingen fläckkantarell i alla fall.

Stämmer det att den är aningen trådfjällig på hatten? Det finns ett gäng med sådana, ganska små arter, som jag tyvärr har svårt att hitta bilder på att jämföra med.
(Clitocybe font-queri, trulliformis, fuscosquamula, parilis, collina är namn som förekommer på sådana - fast med många olika tolkningar)

0

Ovanlig miljö?

Hans v E

26 okt 2007 kl. 13:25

Tack för tipsen Irene. Jag har tyvärr visat den för Stockholms svampvänner och Söderorts svampförening som fläckkantarell förra året. Ska dementera i år. Särskilt om jag med hjälp av dig får rätt namn på den. Forskar vidare…

0

Ovanlig miljö?

Irene A

26 okt 2007 kl. 15:27

Hans, när på året hittade du dem? Det slog mig att de påminner lite om urblekta vårtrattskivlingar (Clitocybe pruinosa).

Hittade nämligen en sån idag, och den har t.o.m. blivit lite orange där den är snigeläten.

(bara en idé jag fick - det brukar finnas en rejäl tofs med vita rhizomorfer i fotbasen, och någon sådan ser jag inte på din bild..)

0

Irene

Hans v E

26 okt 2007 kl. 22:53

060909. Mjöllukt.
Jag googlade lite och ditt förslag font-queri stämmer rätt bra i habitus.
Och inte är det pruinosa. Det tror jag inte din är heller.

0

Hans

Irene A

27 okt 2007 kl. 22:39

Jag är rätt säker på att min är C. pruinosa (har tydliga rhizomorfer i fotbasen), men din är nog något annat om den luktar mjöl.

0

Hans

Hans v E

27 okt 2007 kl. 23:35

Finns det inte fler Clitocyber som har rhizomorpher då? Jag tycker inte färgen o.s.v. stämmer alls med pruinosa som jag är väl förtrogen med.
Ja, jag fann ditt förslag på font-queri på en spansk sajt där det stod: “olor .. harina” jag tror det betyder lukt .. mjöl. Vore mycket tacksam att få veta i vilken litteratur du sett den!

0

Hans

Irene A

28 okt 2007 kl. 09:22

Det var egentligen C. fuscosquamula och squamulosoides jag hittade först (i NM). Den sistnämnda verkade vara en alldeles för kraftigt växt art, så jag googlade runt lite på den ev. synonymen C. trulliformis och hittade fler närstående, bl.a. font-queri. Nu minns jag inte riktigt var, men hur stämmer det med C. fuscosquamula? Den har också tydlig mjöldoft och verkar kunna stämma i storlek och form - om den är luden/fjällig på hatten, vill säga.
Beskrivning av den och närstående arter finns t.ex. här (börjar på sid 39 i en stor pdf-fil)
http://projet.aulnaies.free.fr/Florules/TRICHOLOMATALES.pdf

Jag hittade ingen beskrivning av font-queri, men såg att många bilder av C. font-queri var slående lika fläckkantarellen:
http://mycologie.catalogne.free.fr/ImagePagePhoto/Clitocybe_font-queri.jpg
http://www.somival.org/LETRAS/fotos/fotos%20c/clitocybe-font-queri.htm
http://www.cmpollino.it/Mycoweb%20Pollino/Clitocybe%20fontqueri.htm

(enligt vissa tolkningar är font-queri synonym med C. trulliformis, som i så fall är det gällande namnet)

0

Hans

Hans v E

28 okt 2007 kl. 13:39

Tack igen Irene. Hur vet du att trulliformis är det gällande namnet?
Fuscosqamula tror jag inte på.

0

Hans

Irene A

28 okt 2007 kl. 18:59

Jag vet inte, men enligt den här databasen är det gällande namnet C. trullaeformis (efter Fries 1821):
http://www.mycobank.org/MycoTaxo.aspx?Link=T&Rec=174611

I IndexFungorum har de valt stavningen trulliformis
http://www.speciesfungorum.org/Names/SynSpecies.asp?RecordID=174611
-men där har de inte tagit ställning till vad C. font-queri är för något.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone