De ända kremlor jag plockar är Kantkremla och Guldkremla då dessa är rätt lätta att känna igen och de är ju alldeles utsökta utan att behöva smaka på dem, jag bliv så trött på all konstig smak i munnen efter att ha smakat på “fel” kremla så jag har lagt andra kremlor på is så länge. Respt hittar du nog på receptlänken på svampguiden.
De flesta kremlor är alldeles menlösa i smaken och passar bäst som blandsvamp ihop med mer smakrika arter. Det man vinner med kremlorna då, är konsistensen på blandningen - alternativt en möjlighet att dryga ut en annan svamp som man har hittat för lite av.
Till anrättningar med enbart kremlor, passar dels de tre arterna som grånar (välstekta vinkremlor, gulkremlor och tegelkremlor till pannkaka är en liten favorit jag har),
dels sillkremlor och kantkremla som stuvas med grädde och dill. De doftar och smakar då som skaldjur och kan serveras i krustader eller till toast, t.ex. ihop med räkor, lax och liknande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.