Var ute och kissade vovvarna. Gjorde precis som förra året, satte mig utan lyse bredvid en stubbe där dom växer, svamparna alltså!, och tittade på svamparna. Nog tusan lyser dom alltid! Nu har jag förmånen att ha dessa svampar nästgårds, men det är värt en utflykt! Tyvärr fixar inte min kamera en bild av detta fenomen :(
Vid Forum Fungorum i Uppsala 14/9 i år redogjorde Jeanne D. Mihail, University of Missouri, för försök med (själv)lysande svampar: “Bioluminiscens is widespread within the Kingdom of Fungi”
En kort och kärnfull sammanfattning: många/de flesta svampar lyser!
Författarens e-postadress är MihailJ@Missouri.edu
Är någon intresserad men inte ids kontakta författaren, så kan jag möjligen, i mån av lust och ork, skanna in artikeln och maila över den..
Jag har den här hösten verkl försökt, men har till min besvikelse inte kunnat skönja minsta lilla tendens till ljusfenomen i samband med honungsskivlingar =(( De finns i mängder häromkring, och jag har väntat med att åka hem tills det blivit nermörkt bara för att se om de kanske tänker åtm glöda till lite grann. Någonstans bland alla dessa anhopningar av honungsskivlingar borde det finnas “ytligt” mycel. Väl?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.