0 492 visningar

3 svar

Honungsskivling

cicki T Belgien

25 okt 2007 kl. 22:10

Var ute och kissade vovvarna. Gjorde precis som förra året, satte mig utan lyse bredvid en stubbe där dom växer, svamparna alltså!, och tittade på svamparna. Nog tusan lyser dom alltid! Nu har jag förmånen att ha dessa svampar nästgårds, men det är värt en utflykt! Tyvärr fixar inte min kamera en bild av detta fenomen :(

0

Jan A

25 okt 2007 kl. 22:27

Vid Forum Fungorum i Uppsala 14/9 i år redogjorde Jeanne D. Mihail, University of Missouri, för försök med (själv)lysande svampar: “Bioluminiscens is widespread within the Kingdom of Fungi”
En kort och kärnfull sammanfattning: många/de flesta svampar lyser!
Författarens e-postadress är MihailJ@Missouri.edu
Är någon intresserad men inte ids kontakta författaren, så kan jag möjligen, i mån av lust och ork, skanna in artikeln och maila över den..

0

buffy

25 okt 2007 kl. 22:46

Jag har den här hösten verkl försökt, men har till min besvikelse inte kunnat skönja minsta lilla tendens till ljusfenomen i samband med honungsskivlingar =(( De finns i mängder häromkring, och jag har väntat med att åka hem tills det blivit nermörkt bara för att se om de kanske tänker åtm glöda till lite grann. Någonstans bland alla dessa anhopningar av honungsskivlingar borde det finnas “ytligt” mycel. Väl?

0

cicki T Belgien

25 okt 2007 kl. 23:07

Nu finns det ju olika sorters honungsskivlingar, men “mina” lyser i varje fall. Mycelet ser ut som lysmaskar när ögat väl vant sig vid mörkret.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone