0 315 visningar

21 svar

Nä lite nya bilder 2 tickor.

"JAS"

26 okt 2007 kl. 23:33

Det börjar bli för lite svamp på forumet just nu så här kommer två.

0

Ola H

26 okt 2007 kl. 23:47

Fascination kan uppstå av olika anledningar. Hos mig klickar det till när jag ser sådant här ur Moder Jords mångfaldsgalleri.

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 00:11

Samma här. Ibland blir man liksom bara stum och så slår tanken ner som ett åsknedslag och man undrar hur någon är skapt som med berått mod bara kan dumpa gifter och “pust” ja du vet. Då vill jag bara, (  ) och så kommer frustrationen av att vare en liten människa och ingen gud som kunde svinga en åskvigg. Ja du fattar antar jag.

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 10:06

Ska prova med lite mindre bilder, ibland tycker jag att 1200 blir för stort för min skärm 17tums.

0

gunhild

27 okt 2007 kl. 11:15

Fnösktickan njuter jag ofta av men den andra är det en sotticka?

0

"JAS"

28 okt 2007 kl. 00:30

Vet ej är värdlös på tickor, skall lära mig. Här kommer en bild som kanske kan hjälpa dig och mig?

0

Tony S

28 okt 2007 kl. 11:33

2. Platticka skulle jag tro.

0

gunhild

28 okt 2007 kl. 20:10

Är platt-tickan så färggrann? Dom jag har sett har varit ganska ljusa även ovanpå och sen bruna av sporer.

platt-ticka tidig vår

0

FICK INGE BRA SVAR!

"JAS"

4 nov 2007 kl. 22:28

Själv hade jag gissat på Sotticka?

0

Inte platticka!

Elisabeth J

4 nov 2007 kl. 22:42

Hej!

Det är inte platticka eller sotticka du har rätt Gunhild
Kan det vara klibbticka?
För att kolla om det är klibbticka kan man elda på övre skiktet då smälter det, enda tickan som reagerar så.

Rätta mig om jag har fel Klas!
Var är du ?
Vilken ticka är det?
Jag trodde att klibbticka inte gick på lövträd men det är fel!

0

Vilken är detta då?

"JAS"

4 nov 2007 kl. 23:10

Här äör en till och den har jag fått namn på men nu börjar jag bli tveksamm om nam,anet stämmer. Vad säger ni?

0

Vilken är detta då?

Elisabeth J

4 nov 2007 kl. 23:51

Senaste bilderna tror jag är klibbticka!
Jag är ingen stjärna och jag skriver tror!
Fantastiska bilder!!!!
Vilken kamera var det som du hade???

0

Vilken är detta då?

"JAS"

5 nov 2007 kl. 07:46

Vi får se om det dyker upp några stjärnor. Kameran är en D80 Nikon men kolla in Tinas bilder hon har en betydligt billigare men kanske inte enklare kamera men det är inte kameran som tar bilderna det är människan bakom. En av världens bästa fotografer hade en bejublad utställning i NY på 70talet, alla lyfte honom till skyarna och undrade vilken Hasselbladare han använde. Efter några veckor så hade han utökat utställningen med porträtt på kändisar och kritiker som besökt hans utställning och även denna fick mycket god kritik men en av kritikerna drog sig till minnes att han hade blivigt fotat med en enkel Instemaickamera och då avslöjade fotografen att alla bilderna i utställningen var fotograferade med en av de enklaste och hånade kamrerna på marknaden.

0

Vilken är detta då?

Tony S

5 nov 2007 kl. 12:52

Härliga bilder JAS.
Tveklöst klibbticka på de senaste bilderna.

0

Med smak för svamp!

5 nov 2007 kl. 13:09

Bild 1 var för skön! Wow! Som en datorgenererad bild.

0

Tony S*

"JAS"

5 nov 2007 kl. 13:46

Jag har fått svaret Lackticka av en * innan på de senaste bilderna?

0

Svar till JAS

Alf pallin

5 nov 2007 kl. 18:11

Tickorna som du har på bild 2 i första inlägget, dom som går åt rött det är fnöskticka. Skickar med bild på röda fnösktickor som jag hittat.

0

Heja Alf

Irene A

5 nov 2007 kl. 18:27

Kul att det är fler än jag som har hittat röda fnösktickor! Jag vet att det fanns en del som tvivlade på min artbestämning då ;-)

http://swefungi.se/PAGES_DH/Fomes_fomentarius2.html

0

Alf pallin

"JAS"

5 nov 2007 kl. 18:33

Njee! här kommer en bild som klargör tror jag1

0

Röda Fnösktickor

"JAS"

5 nov 2007 kl. 18:55

Det var intresant, jag som har plockat så mycket fnösktickor och aldrig sett, eller lagt märke till denna röda variant. Jag tror dock inte att det är den jag fångat på bild.

0

Irene!

Elisabeth J

5 nov 2007 kl. 18:57

Hej!

Har du hört att om man eldar på översta skiktet så är det bara klibbticka som det smälter på!

0

Elisabeth J

"JAS"

5 nov 2007 kl. 19:10

Jo du skrev det men nu har jag den inte hemma utan den som jag har på bild växer i Vargdalen på Söderåsen och dit är det minst 4 mil. Så den får jag elda på en annan gång. Tack för tippset.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone