0 371 visningar

19 svar

Gissa svampen

Mattias Andersson

27 okt 2007 kl. 13:08

Här är en vedlevande skivling. Man kan se på bilden att den har ovanligt mörka sporer fällda på hatten, för att vara en vitsporig svamp. Trodde ett tag att det var mjölskivling, men det är det alltså inte…

0

Mattias Andersson

27 okt 2007 kl. 13:16

och här är bilden.

0

Mattias Andersson

27 okt 2007 kl. 13:18

bild

0

klas jaederfeldt

27 okt 2007 kl. 13:19

var då är bilden

0

Irene A

27 okt 2007 kl. 19:29

Jag är inne på en vild gissning, men vill fråga först om den luktar likadant som grön trattskivling..?

0

Mattias Andersson

28 okt 2007 kl. 07:53

nja, tyckte nog inte att den luktade som grön trattskivling, precis. Men trattskivling är bra. Och vedlevande.

0

Lena M

28 okt 2007 kl. 08:34

Röktrttskivling :o)

0

Irene A

28 okt 2007 kl. 10:16

Jaha, då har jag inget annat förslag än lövtrattskivling, Clitocybe phyllophila (eller något åt det hållet) - alltså inte någon direkt vedlevande art..

0

klas jaederfeldt

28 okt 2007 kl. 10:19

då prövar jag med Clitocybe lignitalis Mjölmussling

0

Tony S

28 okt 2007 kl. 12:12

Hur kan den ha mörkt fällda sporer och vara vitsporig på samma gång? Jag får inte ihop det.

0

Hans Myhre

28 okt 2007 kl. 12:40

Har også tenkt på Mjølmusling men den har oftest sidestilk stilk og er visporig…???vedboende trattskivling og mørke sporer..noe rimer ikke her.

0

Hans Myhre

28 okt 2007 kl. 13:21

Uffda, skriver klønete i dag. Sidestilt fot og er vitsporig.

0

Mattias Andersson

28 okt 2007 kl. 13:43

Ja, jag vill också få det till mjölmussling, Clitocybe lignatilis. Släkttillhörigheten har varit oklar, men det verkar som om den ska höra till trattskivlingarna. Det står inget annan än att den ska ha vitt sporpulver i de beskrivningar jag läst. Allt annat stämmer bra, vidgad fotbas med mycelludd och ekologin. Jag har inte hunnit kolla sporerna mikroskopiskt än.

0

Irene A

28 okt 2007 kl. 19:15

Jag tycker inte att det ser ut som Clitocybe lignatilis. Habitus och mycelfilten som bäddar in lövförna kring fotbasen tyder mer på lövtrattskivling eller något närstående - och att den inte är vedlevande. För mig ser det ut som om det är förnarester den växer i, inte ved.

Lövtrattskivling och grön trattskivling hör till de trattskivlingar som har smutsrosa sporer. Vedtrattskivling (“mjölmussling”) är vitsporig. Den sistnämnda har även mycket stark mjöllukt, hade dom där det?

0

Mattias Andersson

28 okt 2007 kl. 19:37

Irene, tack för dina intressanta kommentarer. Lukten var inte påträngande mjölaktig, å andra sidan kan man läsa i Pilze der Schweiz att den ska vara fruktig till svagt mjölaktig. Jag har nu också mikroskoperat den och de var 5x6 µm med droppar vilket också stämmer in på C. lignatilis. På bilden ser det ju ut som att den växer på förnarester, men faktum var att de växte i en ihålig björkstubbe, något som Stig Jakobsson skriver är karakteristiskt för arten. Som ni ser är det ofta svårt att bestämma arter utifrån en bild och det är därför värdefullt med kunniga diskussionspartners. Vet inte om du blivit övertygad än, Irene, men nu har du i alla fall fått lite fler fakta.

0

Irene A

29 okt 2007 kl. 07:51

Nej, Mattias, jag är inte övertygad, sorry :-)

Om du refererar till Stig Jacobsson, kanske du också läste att sporavtrycket ska vara vitt och sporerna mindre (framför allt smalare) hos vedtrattskivlingen.

Sen kan det vara bra att veta att allt som växer i stubbar inte behöver vara vedlevande arter. Det räcker att det samlas lite löv och pinnar i dem, för att förnasvamparna ska kunna trivas där - och inte bara de förresten:

“vedlevande” kremla?

0

Mattias Andersson

29 okt 2007 kl. 09:20

Ok, spännande att diskussionen fortsätter. Jag har sett lite olika uppgifter om spormått. Däremot hade sporerna tydliga droppar. Detta skulle i så fall utesluta lövtrattskivling. Mina fråga är nu vad det kan vara för art? Det finns en vit form av grön trattskivling, men den ska lukta annorlunda. Ja, det här var svårare än jag trodde.

0

Franco Matli

29 okt 2007 kl. 12:44

Enligt Pierre Roux finns C. phyllophyla var.phyllophyla som luktar svag mjöl sen jord och C phyllophyla var.ornamentalis som luktar anis båda har sporer cremerosa.
Sporer 4-5,5≈2,5-3,3µm ej cyanofila
Cheilocistyder saknas

0

Mattias Andersson

29 okt 2007 kl. 20:47

Både lövtrattskivling och mjölmussling är variabla arter makroskopiskt. Mikroskopiskt finns få bra litteraturuppgifter. I Pilze der Schweiz har jag dock hittat de bästa karaktärerna. Nu har jag mikroskoperat min kollekt, och förutom sporer med droppar tittade jag även på hatthudshyferna som var påtagligt tjocka, 6-8µ samt ibland greniga. Det stämmer på mjölmussling. Lövtrattskivling och grön trattskivling ska ha betydligt tunnare hatthyfer.

0

Irene A

30 okt 2007 kl. 08:45

Mattias, jag förmodar att du har uteslutit alla tänkbara släkten med rätt sporfärg, som Lepista och Rhodocybe, inklusive Rhodocybe popinalis/mundula..?

Jag minns inte riktigt vilket intryck man får av Rhodocybe-sporer i mikroskopet, men här kan man i alla fall få en uppfattning:
http://www.entoloma.nl/html/rhodocybeeng.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone