0 219 visningar

5 svar

stooor lövskogstrattkantarell

buffy

27 okt 2007 kl. 15:18

Årets största trattkantarell, om man lägger måttbandet inne i den -vilket tyvärr ej funkade att fotografera, är den 11,5 cm tvärs över. Hittad i bokskog vid en stubbe i Örkelljungatrakten 25 okt.

0

Sofia, Skåne

27 okt 2007 kl. 20:22

Det var mig en baddare, Buffy! Jag måste fråga, är det skillnad på lövskog och barrskogstrattkantareller (puh, vilket långt ord)? :)

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 20:33

Jag som hittade en i stadsparken för några år sedan. = Nässjöstadsparkstrattkantarell!!

0

Sofia, Skåne

27 okt 2007 kl. 20:45

Jag förstår att invandrare inte tycker att svenskan är enkel. Det är ju rena kinesiskan! :)

0

buffy

27 okt 2007 kl. 21:06

Nej, skillnaden är nog bara växtplatsen. Men tidigare inlägg i andra trådar om trattkantareller fick mig att fundera på om trattkantarellerna - som i Skåne i år hittills mest funnits i bokskogen - kanske är mindre än dem som växer i granskog. Men så sprang vi på det här jätteexemplaret förra veckan, i bokskog =) Resten av trattkantarellerna vi fann den dagen växte dock i granskog, så det kanske är dags att byta jaktmarker nu.

0

Birgit

27 okt 2007 kl. 21:30

Plockar trattkantareller både i bokskog och granskog i Skåne. Min spontana reaktion är, att de som finns i bokskog är både större och fler på ett och samma ställe.
Dessutom slipper man granbarren. Hur noga man än rensar så finns de med i stekpannan. Nackdelen är att vid denna årstiden har lövmattan blivit så tjock,så
det är svårt att att hitta nya trattkantarellställen i en bokskog.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone