0 700 visningar

6 svar

Svampforskare från Uppsala

Marie

3 sep 2005 kl. 15:11

Vet någon vad som hänt med den där omtalade svampforskaren från Uppsala? För några år sedan kunde man läsa om honom i tidningarna till och från, men nu har jag inte sett något på länge.

Jag var in och tittade på hans hemsida via länk härifrån Svampguiden. Men hans hemsida har inte blivit uppdaterad på 1, 5 år, så den gav inte så mycket nytt.

Vet någon om han lyckats odla kantareller och hur det går med hans forskning på goliatmusseron?

0

Fia A

3 sep 2005 kl. 18:01

Om det är Eric Danell du menar kan jag meddela att han f n tagit lite time out från forskningen pga att det är så svårt att få pengar att forska för. Nu vikarierar han
på Livsmedelsverket. Och hur vet jag detta? Jo, jag har varit i kontakt med honom ang en muterad kantarell som årligen återkommer i massor på mitt landställe. Nu ligger den frystorkad i en zipbag och väntar på forskningsanslag ;-)

0

Gunilla

3 sep 2005 kl. 18:25

Och hur yttrade sig mutationen? Nyfiken!!

0

Fia A

3 sep 2005 kl. 18:47

De ser ut som en skrynklig klump, lite som en hjärna. Har samma färg, lukt och storlek som vanliga kantisar. Hade en i kylen i två veckor innan jag lämnade den till Naturhistoriskas svamputställning, och den var då fortfarande fin och fräsch.

Själv väntar jag förstås med spänning på att få veta mer om dess DNA :-) Vågar inte äta dem, men ibland har nån av grannarna plockat dem, och vad jag vet är det ingen på området som dött en mystisk död. Men mutationen kanske påverkar mina barnbarn sen, så inte vågar då jag chansa…

0

Marie

3 sep 2005 kl. 19:47

Tack Fia för ditt svar, det var just Eric Danell jag menade.

När man läser på hans hemsida så står det om Erics forskningsgrupp, jag fick då intrycket av att hans finansiering vilade på säker grund. Men tydligen så var situationen bräckligare än jag trodde.

0

Björn

4 sep 2005 kl. 14:46

Märkligt det här med den tidgare så kände kantarellforskaren. När man läser hans CV på nätet så verkar det som allt nästan gått spikrakt uppåt för honom fram till 2004. Det skrivs om två kommersiella bolag kopplade till svamp som han är verksam i. Han var tydligen också väldigt nära att få en professorstitel för några år sedan. Det skrivs också om flera doktorander som han är ansvarig för. På det hela taget så luktar hela hans CV optimism och framtidsanda.

Men nu så vikarierar han tydligen på Livsmedelsverket.

0

Fia

7 sep 2005 kl. 11:08

Kanske är det lätt att bli övermodig när publiciteten lockar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone