Länk till jordstjärnor i repris:
http://www.svo.se/forlag/infoblad/Signalarter/SVAMPAR.pdf
- en bra sammanfattning om jordstjärnor.
Hej!
Jag har hittat mina på rikare mark under stora granar och gärna där det är en myrstack,de är svåra att upptäcka.
Nu på hösten är de ju färska,men man kan även hitta dem på våren och då är de förtorkade.
Första gången jag såg dem var på Kinnekulle där växte de ovanpå mossan i rik granskog,det var på våren så de var förtorkade.
En fråga till någon stjärna,är växtperioden på hösten eller finns det någon som kommer på våren,sommaren det står inget i Rymans bok Svampar!
Hittade 3 arter jordstjärna igår vid en exkursion söder om Kristianstad. Dvärg- och liten jordstjärna hittades på sandig betesmark där det även växte stjälkröksvamp, liten diskröksvamp och kornig röksvamp. Fyrflikig jordstjärna hittades i kustnära tallskog.
Där fanns även gott om riddarmusseron och dynkremla. Andra arter som hittades var exv. rabarbersvamp, ringmusseron och frostvaxing.
Hej!
Jag har hittat jordstjärnor vid två tillfällen utan att särskilt lta efter dem. Var inte ens ute i “svampärenden”. Första gången på Östergarn på Gotland för många år sedan och andra gången förra våren i en plantering på Reimersholme här i Stockholm! Andra gången förtorkade men i alla fall…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.