0 612 visningar

13 svar

Rodnande flugsvamp ?

pahtric

3 sep 2005 kl. 17:49

Nån som plockar ?

jag plockar den gärna o äter ...minst lika god som kantarell eller bättre…

0

Oscar

3 sep 2005 kl. 19:44

jodå, jodå....

0

klas jaederfeldt

3 sep 2005 kl. 21:27

kul att flera hittat , denna goda svamp

0

Fia A

4 sep 2005 kl. 00:26

Är ni allvarliga nu? En ätbar flugsvamp!?

0

Lena M

4 sep 2005 kl. 07:38

Hur ser denna svamp ut ? Hittar den ej bland gift- eller matsvampar.
Nyfiken Lena

0

Pahtric

4 sep 2005 kl. 15:18

0

lena M

4 sep 2005 kl. 17:44

Hej Pahtric

Tack för information, men de verkar onekligen lite farliga. Och dessutom flera arter under samma namn. Törs inte testa ! Lena

0

klas jaederfeldt

4 sep 2005 kl. 19:54

patriks länk stämmer nog, rodnande flugsvampen är mycket variabel

0

Jörgen

5 sep 2005 kl. 15:13

Hej experter, jag sitter för närvarande och pluggar på svampar. Angående den rodnande flugsvampen fick jag höra att den kan förstöra vita blodkroppar och därför ej rekommenderas som matsvamp. Någon fler som hört något sådant?

0

Bo E-son

5 sep 2005 kl. 16:08

Har faktiskt aldrig hört att den ska vara giftig.
Hur yttrar sig i så fall detta med blodkroppar? Blodbrist / järnbrist?

Det är i alla fall inte att rekommendera alltför riklig del av den rodnande i en svampblandning då jag tyckt mig märka en viss jordsmak i anrättningar där stora utväxta rodnande flugsvampar är med.
Någon enstaka liten rodnande knopp däremot tycker jag passar in i läckerheterna.
Blandade med sillkremla och blek taggsvamp vid ett tillfälle, och det hela smakade väldigt “silligt” med anstrykning av jord. Inte illa men man får tänka på att inte blanda bort sorterna om man t ex vill framhäva kantarell eller annan fin kryddsvamp!

0

Jörgen

5 sep 2005 kl. 16:18

Jag har ingen aning faktiskt. Jag har försökt kolla upp det, men ingenstans nämns nåt sånt. Så därför ska jag försöka spåra ryktesspridaren för närmare utfrågning.

0

Joakim

5 sep 2005 kl. 16:24

Jag vet inget om denna svamp är giftig eller ej men om den angriper de vita blodkropparna så är det immunförsvaret som får sig en törn. Och det är inte att rekommendera!!

0

Irene A

5 sep 2005 kl. 16:45

Rodnande flugsvamp vet man är giftig som rå. Detsamma gäller alla de nära besläktade kamskivlingarna, men giftet anses förstöras vid tillagning. Har någon hört något annat?

0

Bo E-son

5 sep 2005 kl. 19:11

Inte hört nåt annat, och dessutom är dessa svampar tämligen oaptitliga i rått tillstånd men blir bra i blandningar tycker jag…bara man inte går och drar på sig höstförkylning nu genom att ha ätit en del av dem nyligen….brrr

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone