0 414 visningar

17 svar

Trädkramare

gunhild

28 okt 2007 kl. 16:42

En riktig trädkramare träffade jag på i dag. Riktiga trollhänder som griper om grenen. Synd att andra bilden blev suddig.

0

Lena M

28 okt 2007 kl. 16:44

Häftigt, jag har aldrig sett den ” live “. Finns den bara i norr måntro ?

0

gunhild umeå

28 okt 2007 kl. 16:54

Enligt Ryman så finns den inte här, men jag har sett den på flera ställen. Jättekul!

0

Lena M

28 okt 2007 kl. 16:57

Du kan väl ta flera bilder ???

0

Ulla

28 okt 2007 kl. 18:14

Vilken häftig bild, har aldrig sett nåt liknande :)

0

Elisabeth B i Umeå

28 okt 2007 kl. 18:32

Härlig bild

var har du hittat detta
minns tesjö

Elisabeth

0

Trädkramare Elisabeth

gunhild

28 okt 2007 kl. 19:34

Joo den finns här i närheten (promenadavstånd).
Jag fotade den redan i februari i år men dom bilderna blev jag av med när min hårddisk pajade i somras. Nu kom jag just på att jag lagt ut dem på forumet 11-12 i februari så det är bara att hämta hem.. och du jag minns också Trehörningsjö och trollhanden där.

0

Trollhand!

Elisabeth J

28 okt 2007 kl. 23:52

Hej!
Tjusiga bilder gunhild!
Visst är svampen häftig!!!!

Vilka träd har ni hittat dem på?
Är det björk på en av bilderna?

Jag har hittat mina här på vide men det var längesedan,den är ju inte så vanlig!

Jag har en anteckning i min svampbok om det finns trollhand finns det oftast kantöra och det stämmer ju på bild 2.

0

gunhild

29 okt 2007 kl. 14:09

Jag hittade trollhand i Trehörningsjö för att antal år sedan, då växte den på vide, men hade också spridit sig till kvistar på en intillväxande gran.

0

lilla my

29 okt 2007 kl. 14:43

....är det bara jag som tänker på Gollum när jag ser de där fingrarna?

0

Elisabeth J

29 okt 2007 kl. 15:36

Hej Gunhild!
Det var fantastiskt att den flyttat över till granen och trivdes där!
Bilden som du visar här är det sälg?
Tyckte det såg ut som bkörk men det kanske är bara i bakgrunden!

0

Sofia, Skåne

30 okt 2007 kl. 01:18

Visst är det Gollum! :)

0

gunhild

31 okt 2007 kl. 14:21

Jag återvände till min trädkramare i dag. den växer nog på en sälg som snart inte finns längre så det gäller att ta bilder som denna från i dag tagen med mobilkameran.

0

lilla my

31 okt 2007 kl. 14:34

Superläcker svamp, om än inte på det kulinariska viset :)

Tack för att du visade oss andra, det är riktigt kul att få se sånt som inte är så vanligt.

0

Tina N Kolsva

31 okt 2007 kl. 18:42

Är troll så smala att de kan gömma sig bakom en klen stam?

0

"JAS"

31 okt 2007 kl. 19:00

Vad är det fullständiga namnet på denna fantastiska svamp? men kära nån Gullum är väl knapast någon trädkramare Jag tycker snarare att det liknar tassarna på ett Spökdjur. i vilket fall som hälst så är det fina bilder och jag skulle så gärna vilja hitta denna svamp men var????(Ja i skogen fattar jag men var i Sverige)

0

anitha

31 okt 2007 kl. 19:04

JAS!
Bl a i Västerbotten, fråga Gunhild mer exakt.

0

Trädkramare JAS

gunhild umeå

1 nov 2007 kl. 08:28

Hypocreopsis lichenoides, trollhand växer på döda grenar av hassel och vide. Den är inte så stor att man ser den på lånt håll.
Jag vet att den finns mest i S Sverige, men jag har hittat den här uppe också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone