0 381 visningar

13 svar

"Svampodling"

Lena W

29 okt 2007 kl. 01:54

Jag har hört för länge sen att man ska slänga svamprenset på lämplig plats för att det ska komma nya sär så småningom. Men vad är det på svampen som i så fall kan ge nya svampar?
Hoppas ni förstår vad jag menar även om det låter lite knöligt-:)

0

Svampodling

anitha l

29 okt 2007 kl. 08:03

Lena W
Ställ frågan till Elisabeth Bååth, hon kan det här. Hon har bl a drivit upp stolt fjällskivling.

0

Svampodling

Hasse

29 okt 2007 kl. 08:15

Sporerna kan ge upphov till nya svampar. Lyckas kanske en gång på 10 000 eller så.

0

Svampodling

Jan A

29 okt 2007 kl. 09:50

0

Svampodling

Jonnie

2 nov 2007 kl. 00:14

Ja, det var en av de roligare strängarna i år, och jag fick rejält på pälsen,, som vanligt,

Kunde bara inte tro att Jan menade allvar när han skrev det där om sina leopardsniglar….
tror kanppt på det än…

Hursomhelt tror jag iallafall inte på att odla kantarellställen, det tror jag nog på först då jag ser det med egna ögon, (har slängt ut många kilo rens bakom knuten där jag bott, på rätt gynnsamma ställen och aldrig lyckats odla en endaste kantarell)

Men det där med sniglarna,, tja jag vet fortfarande inte vad jag ska tro, men jag litar mer på dej Jan…det låter helt enkelt för osannolikt för att vara ett påhitt..

0

jan

klas jaederfeldt

2 nov 2007 kl. 13:14

vad har du skrivit om leopardsniglar???

0

jan

klas jaederfeldt

2 nov 2007 kl. 13:19

Jag hittade själv

0

leopardsniglar

buffy

2 nov 2007 kl. 14:37

Leopardsniglar sägs vara mindre glupska än sk. mördarsniglar. Jag brukar skona dem när jag plockar (mördar)sniglar på vår kolonilott.

0

leopardsniglar

Jan A

2 nov 2007 kl. 14:51

Jag hoppas att ingen tar livet av köl- och leopardsniglar!

0

leopardsniglar

buffy

2 nov 2007 kl. 16:14

Tråkigt nog stryker de också med av Snigelfritt, men jag brukar bära ut de leopardsniglar jag hittar till omgivande natur, så att de inte ska äta av medlet. För utan Snigelfritt kunde vi lika gärna asfaltera hela koloniområdet, så knöfullt med mördarsniglar som där är.

0

leopardsniglar

Sofia, Skåne

2 nov 2007 kl. 16:18

Hur ser leopardsniglar ut?

0

leopardsniglar

Enelie, Linköping

2 nov 2007 kl. 16:23

Länk till denna m.fl.

Jag kollade den här i somras när mördarsniglarna härjade som värst.

Men jag har sluppit dem…
peppar, peppar…

0

Länken, leopardsniglar

Enelie, Linköping

2 nov 2007 kl. 16:25

Jag hade lite för bråttom.
Nu kommer länken.

http://www.jaederfeldt.com/klas/sniglar.html

0

Länken, leopardsniglar

Sofia, Skåne

2 nov 2007 kl. 17:37

Tack Enelie! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone