hittade jag en dofttrattskivling i hagen och den var lätt att ta igen på doften, liksom kokosriskan, sillkremlan och mandelriskan ( tidigare ).
Vad jag undrar är, vilka fler svampar har en “utpräglad doft” som man lätt kan känna igen dem på?
Tycker för det mesta att det är svårt, mild doft, doft av mjöl, angenäm doft e.t.c Eller ingen doft alls och då kanske det är smaken b.l.a som man kan artbestämma den på, men nu undrar jag om ” doftsvampar “.
Ja det var nog så jag tänkte, men det är var för att göra det lite lättare. Lite beror det nog också på hur utpräglat luktsinne men har.
Samma med smaker, honung, rättika, mandel, de låter så gott men det är inte säkert att alla uppfattar smaker likadant.
Nämn gärna några svampar med utpräglad smak och då i rått tillstånd.
Hej!
Svampar som doftar kan t ex vara stinksvamp el liksvamp som doftar as. Eller stinkkremla. Ekriska doftar som stinkfly. Svedkremla och vitgul flugsvamp som källare eller gamla vinfat. Snöbollschampinjon som anis eller mandel. Sandsopp som simbassäng (klor). Blåmusseron som gummistövlar. Såpmusseron som namnet anger. Rödgrå grynskivling avslöjar sig på den starka doften innan man ser svampen. Lervaxskivling luktar “skit”. Nejlikbroskskivling däremot kryddigt och angenämt. Doftvaxing luktar precis som Björnklister. Bockspingling och stinkspindling luktar båda illa, den ena värre än den andra. Ja det var några exempel på dofter hos svampar som är kraftigare än milda, angenäma eller mjöllika.
Mvh
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.