0 461 visningar

11 svar

I går

Lena M

29 okt 2007 kl. 07:01

hittade jag en dofttrattskivling i hagen och den var lätt att ta igen på doften, liksom kokosriskan, sillkremlan och mandelriskan ( tidigare ).
Vad jag undrar är, vilka fler svampar har en “utpräglad doft” som man lätt kan känna igen dem på?

Tycker för det mesta att det är svårt, mild doft, doft av mjöl, angenäm doft e.t.c Eller ingen doft alls och då kanske det är smaken b.l.a som man kan artbestämma den på, men nu undrar jag om ” doftsvampar “.

0

Luktmusseron

Irene

29 okt 2007 kl. 07:27

tar man nog inte fel på - när man en gång har fått lukta på den, vill säga.
Lukten brukar beskrivas som “lysgas”, men vem kan identifiera sånt numera?

0

Dofttaggsvamp

Elisabeth J

29 okt 2007 kl. 07:39

Hej Lena!

Dofttaggsvamp har en väldig spec doft och så har den taggar,jag tycker att den doftar palmolivetvål.

0

Lena M

29 okt 2007 kl. 07:54

Luktmusseron har jag mig veterligt aldrig sett, men dofttaggsvampen hittade jag för två år sedan.

Det måste väl finnas flera arter med utpräglade dofter, eller ?

0

Kamferriska

Irene A

29 okt 2007 kl. 08:19

och lakritsriska (fast de luktar starkast när de börjar torka).

Det finns många arter med utpräglade dofter, men jag antar att du frågade efter sådana som är så speciella att man kan identifiera dem på doften?

0

Smak- och doftrika svampar

Lena M

29 okt 2007 kl. 08:38

Ja det var nog så jag tänkte, men det är var för att göra det lite lättare. Lite beror det nog också på hur utpräglat luktsinne men har.
Samma med smaker, honung, rättika, mandel, de låter så gott men det är inte säkert att alla uppfattar smaker likadant.
Nämn gärna några svampar med utpräglad smak och då i rått tillstånd.

0

Gunilla L

29 okt 2007 kl. 08:39

Hej!
Svampar som doftar kan t ex vara stinksvamp el liksvamp som doftar as. Eller stinkkremla. Ekriska doftar som stinkfly. Svedkremla och vitgul flugsvamp som källare eller gamla vinfat. Snöbollschampinjon som anis eller mandel. Sandsopp som simbassäng (klor). Blåmusseron som gummistövlar. Såpmusseron som namnet anger. Rödgrå grynskivling avslöjar sig på den starka doften innan man ser svampen. Lervaxskivling luktar “skit”. Nejlikbroskskivling däremot kryddigt och angenämt. Doftvaxing luktar precis som Björnklister. Bockspingling och stinkspindling luktar båda illa, den ena värre än den andra. Ja det var några exempel på dofter hos svampar som är kraftigare än milda, angenäma eller mjöllika.

Mvh

0

Nordlig anisticka

gunhild

29 okt 2007 kl. 08:58

Den hittade jag pga att den luktade så otroligt gott.
Jag skickade en bit till klas så jag är säker även om den på bilden inte ser ut som dom i böckerna.

0

Lena M

29 okt 2007 kl. 09:07

Gunilla, det var en hel del med oangenäma dofter du nämner.
Champinjoner känner jag igen på doften men att blåmusseron luktar bränt gummi / gummistövlar kan inte jag känna, förmodligen fel på mitt luktsinne :o)
Tack iallafall och kommer ni på flera så berätta.

0

JanA

29 okt 2007 kl. 09:46

Den otrevligaste lukten tycker jag att att svavelmusseronen har. Min nos gillar den inte alls!

0

Mjölskivling

Karin Hedén

29 okt 2007 kl. 10:01

Mjölskivling luktar - just det mjöl! Sädesmagasin för den som varit inne i ett sådant. En stark och tydlig doft.

0

Lena M

29 okt 2007 kl. 17:02

Svavelmusseron vet jag inte att jag har luktat på, kanske bra. Men mjölskivling däremot och den doftade gott.
Tack för alla svaren !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone