0 251 visningar

9 svar

Vilken skivling?

gunhild

29 okt 2007 kl. 14:12

Denna svamp gick jag på i går den växte mitt på en skogsstig med gammalt gräs och barrträd runtomkring.

0

Hans Myhre

29 okt 2007 kl. 14:39

Kan vara en snøkamskivling men inte lett at se faregen på bilden.

0

gunhild

29 okt 2007 kl. 17:27

Den var ganska grå (intorkad tror jag).

0

gunhild

29 okt 2007 kl. 17:44

Det var som en extra hud på hatten som gick att riva av.

0

Hans Myhre

29 okt 2007 kl. 20:10

Ja, svampen vokser som inne i et egg og når foten vokser sprekker den ytre hyllen som da blir den “posen” som er nederst på foten og rester oppe på hatten (som en ekstra hud). Likedan som den røde flugsvampen med de vite flekkene på hatten. Men, er inte sikker på hvilken art du har.

0

Hans v E

29 okt 2007 kl. 21:47

Det bör vara huvudarten av kamskivlingarna, grå kamskivling - Amanita vaginata.

0

gunhild

29 okt 2007 kl. 22:03

Jag tror att du har rätt Hans Snökamskivlingen växer väl bara längs fjällkedjan…
Tack för svar

0

Hans Myhre

29 okt 2007 kl. 22:14

Ja, jo kanskje men den grå kamskivlingen vokser i løvskog, parker, edelløvskog, veldig sjelden i barrskog…Jeg ser tallkongler på bildet men hva slags tre var det ellers der?

0

Franco Matli

30 okt 2007 kl. 09:12

Tror inte eller att det kan vara Grå kamskivling som brukar vara spensligare och med vit fot.
Denna flugsvamp är mycket kraftigare byggt och är ganska stor(jämför med tallkottens storlek) slidan är också kraftig och bred.Påminner om
Amanita submembranacea som brukar vara kraftig byggt och har ungefär samma färg på foten.

0

gunhild

30 okt 2007 kl. 22:48

Gran tall och en och annan björk vad jag kan minnas måste kolla noga nästa gång jag går den vägen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone