0 699 visningar

14 svar

Teckenförklaringar

anita i umeå

29 okt 2007 kl. 15:10

Hej på Er!
Jag har länge undrat vad alla teckenkrumerlurer betyder som många av Er använder. Jag har sett i ett inlägg förklaringarna på dessa. Men kan inte komma på var. Kan den som vet vad alla tecken betyder, berätta det här i forumet? Jag är kanske inte ensam om att inte kunna detta. Eller om hänvisning kan göras till det inlägg där det förklarades.

STORT TACK
på förhand

0

BaWa

29 okt 2007 kl. 15:24

Tecken???  Menar du s.k. smileysar, såna här :-)

0

buffy

29 okt 2007 kl. 15:32

Sk smileysar läses “från sidan” och skall föreställa ansikten med olika miner.
:-) glad, skämtsam
:-( ledsen
:-D mycket glad, skrattar el. gapskratt
Om man vill understryka att man skämtar kan man skriva *s*

0

Jan A

29 okt 2007 kl. 15:47

Det finns ungefär hur många som helst. En del ska man vara mycket försiktig med att använda. 

Googla “smilies”.

0

Nina H, Sthlm norr

29 okt 2007 kl. 15:48

P)= glimten i ögat. (kniper ihop ena ögat)
Eller så kan man göra såhär ^_^ eller såhär ^___^ om man är riktigt glad.

0

cicki T Belgien

29 okt 2007 kl. 15:55

Ett helt nytt språk har ju utvecklats, bl.a. via sms. Blir mörkrädd ibland när jag får sms eller mail från min tonårsdotter.
Vill tillägga några till buffy’s lista:

;) betyder blinkar med ena ögat
:o) betyder positivt förvånad dvs “oj”
*asg* = asgarv
*lol* = lots of laughter

0

BaWa

29 okt 2007 kl. 16:10

Om ni är intresserade så har jag ett helt dokument där alla smileys är sorterade på olika “känsloområden”. Blir på tok för långt för att lägga upp som inlägg.

0

Teckenförklaringar/anita

buffy

29 okt 2007 kl. 16:23

Smileys används för att förmedla och förtydliga “tonen” i korta texter som t ex foruminlägg, e-mail eller SMS, eftersom det annars lätt kan uppstå missförstånd.

0

Teckenförklaringar/anita

anitha i umeå

29 okt 2007 kl. 17:14

hej!
Tack för alla svar. Ja, det är de sk smileysarna jag menar.

BaWa, jag vill gärna få ta del av dokumentet du pratar om.

Hur har ni lärt Er alla dessa smileysar? Hur vet ni att menar samma sak med dem?

0

Teckenförklaringar/anita

ES

29 okt 2007 kl. 17:45

Tror det var mitt inlägg du menade i den smått hetska diskussionen om vad som är ok på forumet, men som andra påpekat finns det mängder med olika uttryck, vissa forum och mailsystem har färdiga små gula huvuden att pilla in i texten.

Detta är endel av snabbmeddelandekulturen som växt fram senaste åren, med sms, chatar och forum. Det är nog helt enkelt skapat för att behovet var så starkt :)

De flesta av oss som är födda på 70-talet eller senare har vuxit upp med och använder det naturligt även i mer seriösa sammanhang som i t.ex. “jobbmail” =)

0

Teckenförklaringar/anita

Sofia, Skåne

29 okt 2007 kl. 19:12

Och vi andra fossiler kan inte undgå att lära oss av våra barn. Mina barn säger nu “loll” och “gasp” i varannan mening. :)

0

anitha

BaWa

29 okt 2007 kl. 19:31

Jag skickar dig det via mail.

0

anitha

buffy

29 okt 2007 kl. 19:49

Själva poängen med smileys är att människor jorden över menar ungefär det samma med sitt minspel, och att det ofta är lättare att läsa av ett ansiktsuttryck än att tolka en skriven text med avseende på den skrivandes sinnesstämning.

0

anita i umeå

29 okt 2007 kl. 20:18

Tack alla Ni som har tagit Er tid att besvara mitt inlägg.

Nu har jag fått dokumenten från BaWa, så nu blir det till att studera.
Fick ett mail från min son idag, 27 år, han bor i Aten, och även han hade använt sig av detta system. Så det är nog spritt överallt. Själv är jag 40-talist och har inte alls hängt med i denna tekniska utveckling. Allt som inte dödar, berikar.

0

Sofia, Skåne

30 okt 2007 kl. 01:15

Så sant så, Anitha! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone