0 306 visningar

15 svar

Vad är detta?

Eric

29 okt 2007 kl. 18:35

Växte på något slags lövträd.

0

"JAS"

29 okt 2007 kl. 18:47

Hej Erik. Kan vara en ringmussling. Kolla min bild.

0

Hans v E

29 okt 2007 kl. 19:13

Det bör vara ostronmussling.

0

"JAS"

29 okt 2007 kl. 20:51

Blek ostronmussling då, annars är den väl mörkare på hatten eller?

0

Hans v E

29 okt 2007 kl. 21:45

Nej. Blek ostronmussling är vit och kommer på våren-försommaren.

0

Eric

29 okt 2007 kl. 21:47

Den var mörkare i verkligheten än på bilden. Går den att äta?

0

Sofia, Skåne

29 okt 2007 kl. 22:02

I Bo Nylén står det att den är ätlig och god, men att den kan vara lite seg. Smaklig spis!

0

ES

29 okt 2007 kl. 22:16

Är det samma svamp som kan köpas i mataffärer under namnet ostonskivling?

0

Sofia, Skåne

29 okt 2007 kl. 22:23

Jag tror det, ES. Det står just i boken att man kan odla den, men då är den lite ljusare. Och ostronskivling är just lite seg, men mycket god. :)

0

ES

29 okt 2007 kl. 22:40

Aha, tack Sofia :) Tycker också den är mycket god.

Hittade denna sida för ett tag sedan(på engelska) http://www.attra.org/attra-pub/mushroom.html

Vore roligt odla någongång.

0

Eric!

Sofia, Skåne

30 okt 2007 kl. 02:48

Var i Sverige finns du? Var hittade du musslingen?

0

Eric!

Tina N Kolsva

30 okt 2007 kl. 17:01

Jag tycker de är goda, lite gött tuggmotstånd. Det är bara att tugga på. Då har man ju lite att göra medan man äter ;)

0

Tina!

Sofia, Skåne

30 okt 2007 kl. 17:24

Menar du musslingen i skogen?

0

Sofia

Eric

31 okt 2007 kl. 05:24

Hittade den vid ett besök i Norrköping.

0

Tina!

Tina N Kolsva

31 okt 2007 kl. 13:12

Jag menar vid matbordet , att tugga menar jag. Om det var det du menade när du undrade vad jag menade. Om du förstår vad jag menar.

0

Tina!

Sofia, Skåne

31 okt 2007 kl. 13:46

Jo, jag menar om ostronmusslingen är seg eller om ostronskivlingen som man köper i affären är seg. Jag vet knappt själv vad jag menar. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone