Igår var det psoriasisdagen, sen finns det kanelbullens- aids- m.m m.m . Är det inte dags att införliva en ” svampens dag ” ?
Någongång i sept. vore väl lämpligt och någonstans måste väl beslutet tas, varför inte på svampguiden ?
Vad tycker Ni ?
Nej, schhhhh! Nu tonar vi ner lite, tycker jag…. Inte för att din idé är fel på nåt sätt, utan för att jag vill ha min svamp ifred. Märker varje år hur folk myllrar ut i skogen och plundrar den på svamp, och utlösande faktor brukar tyvärr vara den där s***a reportern på Östnytt som absolut bara måste skvallra i tv om att “nu har kantarellerna kommit”..... tjugo minuter senare är skogen full med folk med plastkassar som river upp minsta gula knopp för att ta med hem, och så kommer jag och får stå med lång näsa. Grrrrr! En “Svampens Dag” skulle antagligen få mycket uppmärksamhet, och det vill jag inte - så jag röstar på att vi inte jobbar fram något sånt.
Som du märker är jag
a) väldigt snål
b)jag skäms inte för att jag är snål,
c) och så är jag så lurig att jag inte vill dela med mig av kunskaperna om när svampen finns och var den finns till någon ;)
Nej men lilla My , nu har du nog missuppfattat mig.
En “svampens dag” tänkte jag nog mera som att folk skall uppmärksamma det roliga, intressanta med att plocka svamp.
Kanske sprida intresset vidare till kommande generationer, för som vi konstaterade tidigare så är medåldern hög på oss svampentusiaster, med få undantag.
Var och när vi hittar svamparna är ju upp till var och en om de vill avslöja,men de flesta av oss har nog hemliga ställen.
Irene, nu förstår jag inte riktigt, tycker du inte att intresset för svamp skall föras vidare ?
Och att som lilla My säger, “20 min senare myllrar det av folk som river upp varenda liten knopp”.
Är det verkligen så, det har jag aldig märkt här hemma, men det är klart här är stora skogar och kanske lite mera glesbebyggt.
Jag blir kluven.
Men jag är nog beredd att hålla med Irene. Det talas så mycket om svamp i alla fall. Jag tycker att det redan nu finns svampens “tid”, d v s, augusti tom okt/nov. Det skrivs ju och talas om svamp med jämna mellanrum. Det är inte roligt när man kommer ut i skogen och hittar uppsparkade och trasiga förstörda svampar.
Men då kanske en “Svampens dag” skulle kunna föra med sig att folk blev mer upplysta. (ex att inte plocka knoppar).
Men jag vet inte jag heller. Är inte så mycket för det där med dagar egentligen.
Fars dag, Mors dag…Alla hjärtans dag etc.
Köpa…köpa…
Lena OBS. Jag vet att det inte är det du menar med en svampens dag :-)
Jo, jag förstår hur du tänker Lena, visst borde vi kanske jobba mer för att få lite återväxt på svampplockare också, särskilt som ungar nuförtiden kan mer om dataspel än om naturens alla gåvor…men jag bor så illa att jag tyvärr är hänvisad till en skog där flera går, och råd med bil har jag inte så jag kan inte åka iväg till mer obevandrade områden… men kan man inte lägga svampens dag mitt i vintern, så folk i allmänhet låter bli att fira den med att bröta runt som vildsvin i skogarna? ;)
Din tanke är verkligen bra, det skulle kanske behöva uppmärksammas mer att vi har så fina skogar och såna härliga naturresurser att tillgå, inte minst svampen då :) men efter att ha sett hur folk bär sig åt, river och sliter och plundrar, förstör lokaler med att trasa sönder det översta markskiktet, dra loss stora flak med mossa och grilla på fel ställen, så har jag kanske gått och blivit lite ogin mot den lilla grupp som bara rovplockar när de ser på nyheterna att svampen kommit. Har till och med sett gamla människor riva upp flera kvadratmeter lav för att komma åt även de minsta trattkantarellerna (i storlek med häftstift), och sen torkar markytan där och det blir ingen mer svamp på den ytan under resten av säsongen. Har tillochmed lurat mina vänner som bär sig illa åt så de inte kommer i närheten av “mina” ställen för att slippa bedrövelsen, och det har aldrig hjälpt att jag försökt prata med dem om att se till att det blir återväxt, att man kan gå tillbaka om ett par veckor för att plocka resten…. går mest ensam i skogen nu för tiden. Kanske borde vi ha en dag med Skogsvett och etikett istället?
Jag måste någ hålla med lilla my och Irene. Många som går i skogen och plockar svamp och bär tar inte det minsta hänsyn til miljö, det ser jag som är ute i skogarna omkring Stockholm. Inte bara att de plockar och kastar omkring varenda svamp men de lämnar också en hel del efter sig, burkar,flaskor plastkassar osv.
Det skulle vara en bra idée om folk
skulle respektera skogen.Tänk om vi skulle ha en bildag och alla, också de som inte har körkort skulle vara ute på vägarna och köra bil.För några år sen var jag med på en svamputflykt i Italien med några vännner, de kryllade av folk i skogarna,det fanns mera folk där en i domkyrka under högmässa, de svampar som jag hittade låg för det mesta liggande på marken.Vill ni ha det så?
Vet inte riktigt vart jag ska ställa mig i denna fråga då både för- och motargument ovan är högst tänkvärda. Saknas hittills i debatten gör förstås tanken om att vi behöver stöd hos det breda folket för att skogens värde ska skifta från dagens rovdrift till helt andra värden. Kanske är för mig den tanken överskuggande det mesta i övrigt.
Naturens dag hålls varje höst på Gammlia här i Umeå. Då har olika organisationer och föreningar med anknytning till naturen (ex. Umeå mykologiska förening, scouterna,ornitologerna, mineraljägarna, ja alla tänkbara) möjlighet att visa upp sig och informera allmänheten. Alla har då möjlighet att komma dit med eller utan svampkorgar för att titta och få svar på sina frågor. Vår utställning brukar vara välbesökt.
Jag fick då en tankeställare nu.
Jag som går och klagar för att ingen mer än jag är svampintresserad häromkring.
Jag är ute nästan varje dag under svampsäsongen och i år har jag sett EN annan svamp plockare i närheten,och inga spår efter någon annan heller.
Kanske ska sluta gnälla…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.