Förra året visade jag den här bild 1.Då blev den inte artbestämd.
Irene uppmanade mig att kolla om den skulle återkomma i år. Här är den ensam.Inte på samma plats men samma område. 11 cm hög mycket slemmig vid väta(bild 2-3). Nu har jag kommit på vilken underbar doft den har, som Sotvaxing. Smaken med som den.Skivorna först ljusa sedan brunaktiga, avsmalnande böjd fot.Ibland åt höger o ibland åt vänster beroende på hur man håller den ;D
Den här vill jag verkligen käka rå.
Kul Tina, att de har kommit igen!
Det finns en liten grupp slemspindlingar som luktar honung.
Av de arter jag känner till, hamnar jag på rynkspindling, Cortinarius lividoochraceus, som ska gå att känna igen på den rotlikt förlängda foten, rynkiga hatten och räfflorna upptill på foten. Den är mycket variabel, och sägs kunna växa i både tallskog och lövskog.
Jag har för mig att det har beskrivits nya arter ur den här gruppen på senare år, och då är det möjligt att det är just den här rynkspindlingen som har delats upp. Det kanske någon annan vet mera om..?
Jodå Irene, jag kan förklara: För att den är väldigt lik vad jag lärt mig är honungsspindling och dessutom luktar honung i fotbasen (och inte har violett fot).
Den traditionella rynkspindlingen är jag väl förtrogen med, men ny uppdelning i flera arter är jag inte uppdaterad på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.