Gå in på http://svampfoto.com och kolla rökslöjskivlingen, det finns flera bra bilder på den där. Bild nr 4 (tror jag det var) liknar dina exemplar mest.
De är små men de syns och är spridda från centrum och lite utåt, inte över hela hatten.
Det är för mig det enda tecken jag har för att kunna skilja på den från de andra som är så lika.
Ser du inte tillstymmelse till några prickar/fjäll?
Om du har Pelle Holmberg´s Nya svampboken, så har du bild på den och där det syns.
Jag har inte Pelle Holmbergs bok, men jag har tittat med förstoringsglas i alla mina böcker och på de bilderna ser man på vissa av de större svamparna centralt på hattarna brunröda prickar, som om någon hade strött ut lite paprikapulver. Är det det du menar med prickar/fjäll, Anitha?
Det är lugnt, det är rökslöjskivling. Du hade bra bilder som visar den typiska färgen på skivorna och de bleka hattarna. Det är de nästan svarta sporerna som ger skivorna den gråvioletta färgen, föränderlig tofsskivling har bruna sporer.
De går att förväxla med andra arter i släktet som växer på lövved (trädslaget är inte alltid så enkelt att avgöra), men så länge de inte smakar skarpt eller bittert, kan du använda dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.