0 411 visningar

14 svar

Gissa fingersvampen

Irene A

31 okt 2007 kl. 12:00

Den här hittade jag på Gotland i år. Vad jag vet är det första gången jag har sett den, så för säkerhets skull har jag kollat att den hade de rätta sporerna också..
Smak bitter, kryddig doft.

0

Lasse

31 okt 2007 kl. 12:47

Jag gissar på besk granfingersvamp.

0

Hans v E

31 okt 2007 kl. 13:41

Kan det vara Ramaria sanguinea - fläckfingersvamp?

0

Elisabeth J

31 okt 2007 kl. 16:52

Hej!

Jag gissar på Ramaria sanguinea fläckfingersvamp har aldrig sett den själv!

0

Michael Krikorev

31 okt 2007 kl. 17:32

Den bleka färgen och de rynkade grenarna får mig att tänka på blek fingersvamp (Ramaria pallida). Så det får bli min gissning.

0

"JAS"

31 okt 2007 kl. 20:57

Det är svårt när man är utan literatur. men varför inte gissa på Abrikos-koralsvamp (Ramaria fagetorum)

0

Tony S

31 okt 2007 kl. 21:33

Jag kan inte fingersvampar alls, men här är en bild på fläckfingersvamp, Ramaria sanguinea, från Klöva hallar på Söderåsen att jämföra med.
Inte särskilt lik så jag tror inte det är den, men fingersvampar är också väldigt föränderliga.

0

Michael Krikorev

31 okt 2007 kl. 21:41

De vinröda fläckar som man ser vid basen hos fingersvampen på Irenes bild förekommer inte enbart hos fläckfingersvamp. De förekommer även hos blek fingersvamp. Och den gula färgen som syns lite varstans tror jag är sporpulvret (som är brungult hos alla Ramaria-arter).

0

Franco Matli

31 okt 2007 kl. 21:50

Jag satsar på Ramaria paludosa eller
Ramaria pallida

0

Elisabeth J

1 nov 2007 kl. 00:54

Hej!

Michael jag har aldrig sett att Ramaria pallida har vinröda fläckar vid fotbasen.
Jag har den i två skogar och har studerat den i många många år,men visst man blir aldrig klok på ramariorna!

När vi pratar om dem kanske det är någon som vill ha “Att tänka på” ett PM som min kompis Eva och jag har tagit fram när det gäller insamlandet av ramarior!
En speciell rapporteringsblankett för svamparna har vi också tagit fram.
Skriv här och jag kan leta upp era adresser i mykologisk tidskrift om ni är medlemmar eller maila er adress till Michael så kan han vidarebefodra adresserna!

Här kommer några bilder på “min” Ramaria Pallida!
Utav sporpulvret som är ockrabrunt blir det annan färg på svampen mellan grenar och nere vid foten,och så kan det bli fläckar men aldrig vinröda har jag sett på pallida!

Desto äldre svampen är ju mindre blir reaktionen om den färgförändrar sig på ett eller annat sätt!

Titta på skogsbilden vilket mycel och vad många fruktkroppar diametern där den är som störst på häxringen är 4,20 meter och år 2006 var det 12 stycken fruktkroppar.

Tilläggas kan att den är mycket sen på säsongen kommer i mitten på september men i år var ett undantag då kom de första fruktkropparna redan i slutet på augusti!

Ramaria Pallida

0

Irene A

1 nov 2007 kl. 08:30

Elisabeth, det var en fantastisk samling av fingersvampen på din bild!
Den som jag hade, har jag också fått till blek fingersvamp, Ramaria pallida. Fläckarna på foten är kanske inte typiska för den, och de är väl snarare bruna än vinröda.

Jämför med fläckfingersvampen som hittades på samma lokal (den har rödare fläckar och inte lika bleka fingrar). Tonys bild visade också den typiska blekgula färgen på dem.

Jag har en fråga om sporfärgen. Hos alla andra Ramarior jag har haft tillfälle att spara, har den varit betydligt mörkare och mera brun. Stämmer det att Ramaria pallida även ska ha blekare (och gulare) sporer än andra?
I den litteratur jag har, finns inga uppgifter om sporfärgerna.

Ramaria sanguinea

0

Irene!

Elisabeth Jansson

1 nov 2007 kl. 09:03

Hej!

Som du vet så mikroskoperar inte jag när du pratar om sporfärgen är det när du tittar i mikroskopet?
Eller menar du när du tittar när svampen är färsk?
Om det är när svampen är färsk kan kanske förklaringen vara att det är en vit Ramaria och upplevs kanske “gulbrunare”
Skicka frågan till Lennart han vet säkert!

Fina bilder!
Tony din bild var jättefin jag har inte fläckfingersvamp här och har aldrig sett den nu har jag lärt mig något!

0

Sporfärger

Irene A

1 nov 2007 kl. 10:29

I många svampsläkten är sporfärgen en av flera viktiga artskiljande karaktärer, kremlor t.ex., så lite skillnader i sporfärg tror jag också Ramariorna har.
Sporfärgen bedöms säkrast på fällda sporer, men på fingersvamparna kan man ju också se nyansskillnader på torkat material.
Har försökt ta en bild här av två torkade - druvfingersvamp (tror jag iaf, bifogar en bild från växtplatsen också) och blek fingersvamp. Jag tycker att den till vänster har en brunare ton av sporerna än den andra.

0

Sporfärger

Irene A

1 nov 2007 kl. 10:29

Missade bilderna förstås

0

"JAS"

1 nov 2007 kl. 17:10

Ja, jag var ute och seglade ordentligt tydligen. Kanon bilder Elisabeth J.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone