0 286 visningar

15 svar

Nu ska jag smaka...

gunhild

1 nov 2007 kl. 13:01

I dag har jag plockat rökslöjskivling, dom på bilderna, dom växte på granstubbar och granrötter och smakade milt. dom var frysta. det blir första gången jag tillreder dem.

0

lilla my

1 nov 2007 kl. 16:17

Var det gott?

0

Sofia, Skåne

1 nov 2007 kl. 17:01

Så roligt Gunhild! :) Vi plockade också såna sist, men eftersom jag var osäker, torkade jag dem. Hur ska du tillaga dem?

0

gunhild

1 nov 2007 kl. 19:18

Det vet jag inte dom ligger i torken nu.

0

Mikael R

1 nov 2007 kl. 21:55

Rökslöjskivling smakar mycket gott, tycker jag.
Har haft den i både sås och omelett.
På bilden ser ni att jag hade provsmakat den. Mycket riktigt smakade den råa gröna ärtor.

0

Lena W

1 nov 2007 kl. 23:13

Minsann! Tänk om jag hade vetat att dom gick att äta. Jag har till o med tagit foton som jag skulle lagt in här och frågat om, men det blev inte av.
Därför har jag inte vågat plocka dom. Jag har ju sett massor!
Finns det några giftiga som man kan förväxla dom med?

0

Sofia, Skåne

2 nov 2007 kl. 00:51

Lena! se tråden rökslöjskivling från 30/10 :)

0

gunhild

2 nov 2007 kl. 08:46

Himmel vad svart jag blev om fingrarna när jag rensade svampen. Det är väl dom nästan svarta sporerna. Dom är kanske lite övermogna.

0

Evus

2 nov 2007 kl. 17:45

Den är otroligt god.
Jag fick både hitta/plocka och smaka den för första gången hos Lena M i somras. Otroligt god “bara” smörstekt som den är.

Man tar bara hand om hatten och den är otroligt lättplockat i sina knippen.

Jag hade alltid trott att alla stubbsvampar är, antingen oätliga eller giftiga, men så är ju inte fallet.
:-))

0

Evus

2 nov 2007 kl. 17:52

(“Otroligt” vad allt var “otroligt” i mitt inlägg ovan.)  :-)

Gunhild jag tyckte nog kanske att dina hattar såg otro….lite väl stora ut på dina bilder. Man ska nog plocka de mindre…har jag för mig att de var…dom är godast.
:-)

0

Sofia, Skåne

2 nov 2007 kl. 17:55

Evus, jag har trott samma sak om stubbsvampar som du. Nu ligger de torkade här bredvid mig, de små liven, och doftar så gott. :)

0

Nu ska jag smaka...Evus

gunhild

2 nov 2007 kl. 18:17

Jag plockade inte alla som var med på bild utan tog bara dom finaste.
På ICA kostade trattkantareller och kantareller 345 kronor kilot i dag. Jag undrar vilka som köper?

0

Nu ska jag smaka...Evus

Evus

2 nov 2007 kl. 19:03

345:-/kg det var dyrt.
Finns det verkligen färska kantareller nu?

Gunhild jag tänkte nog att du inte plockat de stora….jag passade bara på att göra ett litet inlägg i det här med rökslöjskivlingarna,som är så goda, och la in lite extra info till dom av oss som är lite nya på arten.
:-)

0

Geraldine Palm

2 nov 2007 kl. 19:10

Ja, det är helt sjukt vilka priser det är på en del svamp i butik, och oftast är de inte så färska heller, inte kantarellerna iaf.
Min sambo var på herrmiddag för någon vecka sedan, så skulle dom iväg och handla. Dom köpte kantareller! Fast jag har hela frysen full…

0

Sofia, Skåne

2 nov 2007 kl. 20:08

Karlar…

0

"JAS"

2 nov 2007 kl. 21:29

Min sambo var och köpte svamp idag! Fruntimmer?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone