Om jag var du skulle jag nog inte längta så mycket efter murklor om jag hade läst detta på livsmedelsverkets sida: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11600&epslanguage=SV
Jag har tyckt mig se att de i nästa program av “Vad blir det för mat” ska lagas murkelsås, troligen av stenmurklan, och det förvånar mig också att man gör reklam för detta.
Pröva torkade sandsoppar istället, det ska ge samma smak som murklor, men är inte ett dugg farligt.
Det har varit diskussioner tidigare här om murklors ätlighet eller inte.
Jag äter stenmurklor efter torkning (minst 3 mån.) och avkokning.
En ren gissning är att det kanske växer murklor på hygget redan nästa vår om du har tur och det är rätt markförhållanden m.m..
Det verkar som de trivs när något har påverkat markytan. T ex hästar, skogsmaskiner m.m.
Sofia, att rekomendera toppmurklor istället är väl lite fel, om man nu gillar smaken på stenmurkla så skall man väl inte äta en svamp som smakar annorlunda bara för att den också heter ....murkla, ungefär som att säga åt en som vill ha en biffstek, att käka fisk istället
Nu har debatten kantrat.
Vi vet murklornas giftighet.
Men frågan var och är:
När börjar murklor att komma/växa upp på ett hygge som är markberett. Dvs, den första förekomsten av murklor efter avverkning och markberedning?
-1 år?
-2 år?
Vet någon, i så fall tacksam för besked.
Tack så länge
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.