0 654 visningar

9 svar

murklor

berit d

1 nov 2007 kl. 18:49

Kan någon tala om för mig hur länge det dröjer innan murklorna börjar komma upp på ett markberett hygge?

Tack på förhand

0

Marit D

1 nov 2007 kl. 20:15

Om jag var du skulle jag nog inte längta så mycket efter murklor om jag hade läst detta på livsmedelsverkets sida: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11600&epslanguage=SV
Jag har tyckt mig se att de i nästa program av “Vad blir det för mat” ska lagas murkelsås, troligen av stenmurklan, och det förvånar mig också att man gör reklam för detta.
Pröva torkade sandsoppar istället, det ska ge samma smak som murklor, men är inte ett dugg farligt.

0

Enelie, Linköping

1 nov 2007 kl. 20:49

Det har varit diskussioner tidigare här om murklors ätlighet eller inte.
Jag äter stenmurklor efter torkning (minst 3 mån.) och avkokning.

En ren gissning är att det kanske växer murklor på hygget redan nästa vår om du har tur och det är rätt markförhållanden m.m..
Det verkar som de trivs när något har påverkat markytan. T ex hästar, skogsmaskiner m.m.

0

berit d

1 nov 2007 kl. 20:50

Jag håller med dig helt, jag själv äter inte murklor. Jag frågar för min grannes räkning.

Så om du vet svaret på frågan är jag tacksam om du talar om det.

Tack

0

Sofia, Skåne

1 nov 2007 kl. 21:18

Jag vet inget om återväxten, men ville bara rekommendera din granne toppmurkla i stället för stenmurkla. Toppmurkla innehåller inte dessa otrevliga substanser. :)

0

klas jaederfeldt

1 nov 2007 kl. 23:16

Sofia, att rekomendera toppmurklor istället är väl lite fel, om man nu gillar smaken på stenmurkla så skall man väl inte äta en svamp som smakar annorlunda bara för att den också heter ....murkla, ungefär som att säga åt en som vill ha en biffstek, att käka fisk istället

0

Sofia, Skåne

2 nov 2007 kl. 00:54

Du har så rätt så. Jag har faktiskt mycket vagt begrepp om hur olika murklor smakar.

0

berit d

2 nov 2007 kl. 06:55

Nu har debatten kantrat.
Vi vet murklornas giftighet.
Men frågan var och är:
När börjar murklor att komma/växa upp på ett hygge som är markberett. Dvs, den första förekomsten av murklor efter avverkning och markberedning?
-1 år?
-2 år?
Vet någon, i så fall tacksam för besked.

Tack så länge

0

Irene A

2 nov 2007 kl. 08:13

kan komma ett år efter markberedning. Det förutsätter förstås att marktypen och läget stämmer. På de flesta hyggen kommer det aldrig några murklor.

0

breit d

2 nov 2007 kl. 09:12

Tack Irene!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone