Hej
vi har precis, för första gången någonsin, plockat svart trumpetsvamp. vi skickar med en bild för att försäkra oss men det råder väl inga tvivel?
Vi plockade en halv papperskasse och då växte alla svamparna på ett ställe. brukar det växa så mycket?
Hur torkar man dom på bästa sätt?
Hur tilllagas dom bäst? När man ska använda dom torkade svamparna, ska man lägga dom i blöt först?
Tänkte laga nåt trevligt i kväll. är det någon som har nåt bra tips?
Grattis till fyndet! Visst är det svart trumpetsvamp. Den mörka nedre delen av foten rensas bort eftersom den kan bli lite besk. Det var många frågor på en gång. Det bästa sättet att torka är att använda en svamptork, eller en fläkt så att torr luft hela tiden cirkulerar över svamparna. Svart trumpet är så tunnköttig så det går bra att lägga dem på tidningspapper (inte för tätt!) och placera någonstans luftigt (de ska helst vara helt torra inom något dygn). När de är knastertorra kan de förvaras i tätslutande påsar/burkar och håller i många år. Innan tillagning lägger du dem i blöt i 15 minuter, häll bort vattnet och tillaga som färska. Kan som torkad också smulas ner direkt i såser och soppor. Smakämnena i svampen är fettlösliga, så att smörsteka dem är en bra början. En god pastasås eller varför inte en svampsoppa?
Nu har vi rensat och rengjort alla svampar.
Det blev ganska mycket och jag funderar på att bara torka hälften. Kan man “steka bort” vattnet i dom o sen frysa in? (andra hälften) blir konsistensen i så fall mer svampig vid tilllagning. Är det ingen skillnad? kanske lika bra att torka alla?
Funderar på att gå tillbaka till vårt fyndställe om några veckor. kan det ha kommit upp mer svamp då? Jag har många frågor som ni märker;) Vi smörstekte några och dom var verkligen jättegoda, nu vill vi bara plocka trumpetsvamp!
Verkar som alla uppskattar denna läckerhet!
Vi brukar torka en del som beskrivits ovan, men även förvälla och frysa som med trattkantareller.
Jag antar att det går i stekpanna, men tycker det är enklare med gryta.
Speciellt till större mängder.
Färskt är alltid godast, men jag kan intyga att det är otroligt gott att ta fram en påse ur frysen och göra varma smörgåsar med stuvning på en mörk vinterkväll.
Min favoritsvamp utan tvekan!
Problemet är att man knappast kan “leta” efter den, eftersom den är så svår att hitta! Man brukar hitta den när man söker trattkantareller eller rödgul trumpetsvamp. Det är nästan alltid bättre att torka svamp, förutom gula kntareller så koncentreras smaken och blir bättre vid torkning.
hej kristin!
jag tycker du har gjort helt rätt som torkat hälften och fryst in hälften. Det är sant som Kurt säger att smaken koncentreras och torkade trumpetisar är jättetrevliga att smula ner i såser o.dyl. Men jag tycker också om att frysa in för att sedan ta upp och kunna göra en svampmacka när andan faller på.
Var hittar man denna läckerhet, jag var ute i helgen och hade siktet inställt på denna svamp men fyllde korgen med Sotvaxing, rimskivling, röd trumpet, trattisar, kantareller och fårticka istället. Ek och hassel har jag läst om men bekanta hittar den i mängder djupt inne i en barrskog. Någon som vet om den i år finns runt Sigtuna-trakten
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.