Det där var en svår fråga. Man vet att den lever saprofytiskt och orsakar brunröta, men den påstås också kunna bli parasitisk.
Det kanske inte är riktigt så, att den bryter ned levande ved, men när den väl har fått fäste i ett skadat träd, kan den säkert också bidra till att sprida skadan, eller åtminstone förhindra trädets självläkning. Bara det är ju illa nog för trädet.
(Det här plitade jag ihop i morse men åkte så på ett uppdrag. Fastän Irene redan svarat så skickar jag detta som ett komplement.)
Almskivlingen är en saprob (ungefär vad som “förr i tiden” kallades saprofyt) som lever på och bryter ner redan dött material och bör inte ställa till alltför mycket skada.
De almar som angrips är antingen döda, döende eller har skadade, döda delar/partier.
Jag har aldrig sett den på levande, frisk ved, vilket inte betyder att det inte förekommer.
På ett av våra äppelträd (planterat på 40-talet) har det på 33 år bildats fruktkroppar två gånger. Det trädet har död ved i en gammal skada, enligt ryktet orsakad av förre ägarens vilda framfart med gräsklipparen. Jag tror inte att almskivlingen ställer till något ohägn, prydnadsvärdet är nog större.
Är man riktigt hungrig går den också att äta, smakar och känns ungefär som rätt seg ostronmussling.
Inget att rekommendera dock.
Vad är det för träd du oroar dig över, Cathrine?
Växer denna både på löv- och barrträd?
Jag trodde att den bara växte på lövträd men så hittade jag den här bilden (se länk).
Stammen ser här ut som barrträd.
http://www.swefungi.se/PAGES_DH/Hypsizygus_ulmarius.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.