Länken (http://www.stridvall.se/svampar/vgl_karta_alla.php?namn=Lycoperdon+decipiens) visar utbredningen av arten i Västra Götalands län!
Anita, vilken slutsats tycker du att ska man dra av utbredningskartan?
Trots allt ganska få fyndlokaler (med tanke på att de har hittats av mycket noggranna och kunniga inventerare) i ett känt kalkområde betyder väl att den är relativt sällsynt ändå?
Och visst är det konstigt att det finns så lite bilder av den att det inte ens går att hitta den på webben?
Hans, jag glömde förresten att tacka för din bifogade bild av stäppröksvampen! Det var bra att få bekräftele på att det är så den ser ut.
Har Du läst Jordstjärnan 2004, 25:2, där har Mikael Jeppson skrivit om gastromyceter på Ölands Stora alvar? I de områden de inventerat där,har den påträffats i alla. På Öland förefaller den väl vara rätt vanlig, eller?. Man måste alltså söka efter den på torrängar och lövskogar på kalk. Mikael vet säkert ytterligare utbredning i Sverige och kan uttala sig om hur vanlig den verkar vara. Vi har den inte i Trollhättetrakten vad jag vet. Vi har i varje fall aldrig sett den häromkring, bara i Dalsland, på Kinnekulle och Drottningkullen i närheten av Varnhem. Mail-adress till Mikael: Mikael Jeppson jeppson@sverige.nu
Tack för tipset - där fanns ju en bild, på omslaget till Jordstjärnan!
Det är kanske så att den kan vara vanlig, bara växtplatserna är av den rätta sorten.
I Artportalen finns 15 lokaler inskrivna än så länge, nästan alla fynd är Jeppsons, även ett från Trollhättan (Åkerström NR).
Det blir en gotlandslokal till när jag är klar med inmatning av våra höstfynd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.