0 546 visningar

13 svar

Sällsynt röksvamp

Irene A

2 nov 2007 kl. 12:41

Fruktkropparna är ganska stora, 4-5 cm breda, växer i hedartad terräng på kalk (S:t Olofsholm på Gotland). Sporerna är glest och kraftigt vårtiga. Vad heter den?

0

Tina N Kolsva

2 nov 2007 kl. 12:58

Är det Skålröksvamp, Calvatia utriformis?

0

Irene A

2 nov 2007 kl. 13:33

Nej, inte skålröksvamp.

0

Hans v E

2 nov 2007 kl. 22:45

Jag gissar på stäppröksvamp - Lycoperdon decipens.

0

Irene A

3 nov 2007 kl. 10:52

Bra Hans, stäppröksvamp var det som jag också kom fram till.

Undrar hur pass vanlig den är egentligen? Jag har inte lyckats hitta en enda bild på webben av den, och det är ju lätt gjort att dra slutsatsen att den är sällsynt då.

0

Hans v E

3 nov 2007 kl. 23:57

Den är sällsynt. Jag har fotograferat den på Runmarö i sällskap med Stockholms svampvänner tillsammans med Mikael Jeppson när vi även tittade på den vita stjälkröksvampen.

0

Irene A

4 nov 2007 kl. 10:25

Det var intressant, vit stjälkröksvamp är en av arterna som står på min “vill hitta”-lista, och den här gotländska lokalen för stäppröksvampen där det finns mossiga kalkhällar, ser ut att kunna passa för den också. Så jag har letat, men hittills förgäves..

0

Irene

Anita S

4 nov 2007 kl. 11:18

Länken (http://www.stridvall.se/svampar/vgl_karta_alla.php?namn=Lycoperdon+decipiens) visar utbredningen av arten i Västra Götalands län!

0

Irene

Irene A

4 nov 2007 kl. 12:31

Anita, vilken slutsats tycker du att ska man dra av utbredningskartan?
Trots allt ganska få fyndlokaler (med tanke på att de har hittats av mycket noggranna och kunniga inventerare) i ett känt kalkområde betyder väl att den är relativt sällsynt ändå?
Och visst är det konstigt att det finns så lite bilder av den att det inte ens går att hitta den på webben?

Hans, jag glömde förresten att tacka för din bifogade bild av stäppröksvampen! Det var bra att få bekräftele på att det är så den ser ut.

0

Irene

Anita S

4 nov 2007 kl. 13:10

Har Du läst Jordstjärnan 2004, 25:2, där har Mikael Jeppson skrivit om gastromyceter på Ölands Stora alvar? I de områden de inventerat där,har den påträffats i alla. På Öland förefaller den väl vara rätt vanlig, eller?. Man måste alltså söka efter den på torrängar och lövskogar på kalk. Mikael vet säkert ytterligare utbredning i Sverige och kan uttala sig om hur vanlig den verkar vara. Vi har den inte i Trollhättetrakten vad jag vet. Vi har i varje fall aldrig sett den häromkring, bara i Dalsland, på Kinnekulle och Drottningkullen i närheten av Varnhem. Mail-adress till Mikael: Mikael Jeppson jeppson@sverige.nu

0

Anita

Irene A

4 nov 2007 kl. 13:53

Tack för tipset - där fanns ju en bild, på omslaget till Jordstjärnan!

Det är kanske så att den kan vara vanlig, bara växtplatserna är av den rätta sorten.

I Artportalen finns 15 lokaler inskrivna än så länge, nästan alla fynd är Jeppsons, även ett från Trollhättan (Åkerström NR).
Det blir en gotlandslokal till när jag är klar med inmatning av våra höstfynd.

0

Irene

Jan A

4 nov 2007 kl. 16:18

Mikael Jeppson skrev om Lycoperdon decipiens i Göteborgs svampklubbs årsskrift 1974.

0

Irene

Irene A

4 nov 2007 kl. 16:36

Nu har jag dessvärre inte Göteborgs svampklubbs årsskrift från 1974 - men det var inte dåligt av Mikael, han var ju bara 18 år då...

0

stella

6 nov 2007 kl. 15:33

ook det var värt att vetack

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone