0 3109 visningar

8 svar

Recept för kremlor?

Annika

4 sep 2005 kl. 19:28

Hejsan,
Undrar om det är någon som har recept på kremlor. Inte de vanliga sillkremlorna utan alla andra sorter. Vad ska jag göra med alla som jag hittar?

0

Erik Ekholm

4 sep 2005 kl. 20:30

Kremlor är goda att tärna och steka väl, salta och peppra och äta på rostat bröd eller som garnityr till kött eller fisk.

0

örel

5 sep 2005 kl. 20:14

Kremlor är höjdare i alla blandsvamps-stuvningar.Konsistensen gör allt

0

Tobbe

6 sep 2005 kl. 09:13

Kremlor får ofta fast och fin konsistens när man tillagar dem. Därför passar de bra i pastarätter där tuggmotståndet inte alltid blir det bästa. Prova att göra en svamp-ostsås! Avkoka kremlorna, skär dem i ganska små bitar och laga en vanlig sås. Gör den medvetet lite lös i konsistensen. Tillsätt sedan riven ost som inte har för utpräglad smak, jag föredrar edamer. Det är viktigt att inte ostsmaken blir för dominerande, därför är det bäst att blanda i osten etappvis och smaka av. Sedan kan man servera såsen som den är eller hotta till den med lite rökt skinka mot slutet.

0

Bo E-son

6 sep 2005 kl. 15:50

Även om apor gillar kremlor så verkar de inte ha mycket att tillföra receptsamlingen.
Gjorde häromkvällen en finfin pastasås med finstrimlade kant- gul- och tegelkremlor tillsammans med Karl-Johan, rimskivling och (rodnande) kungschampinjon.
Allt fick en fin champinjonarom som bröt lagom mot ostsmaken i såsen.

0

Bo E-son

6 sep 2005 kl. 15:55

Apropå sillkremla som du nämner, så bör man se upp med den. Ytterst liten del sillkremla kan ge hela blandningen en “marin touch” som kanske inte alltid är önskvärd!
Personligen tycker jag att stekt sillkremla och mandelriska är pwerfekt tillbehör till stekta fiskrätter!
Till kokt fisk funkar de också i sås eller stuvning.
Sen är ju smaken naturligtvis mycket varierad…

0

Jocke

8 sep 2005 kl. 10:09

Pasta med kremlor
Mandelkremlor
Färskpasta (tagliatelle)
Charlottenlök
Salt/vitpeppar
Parmesan
Grädde

1)Stek kremlorna och den finhackade charlottenlöken i smör.
2) Red av med grädde och maizena i stekpannan, salta och peppra.
3)koka upp fäskpastan (ca 3min) och vänd den i den puttrande kremelsåsen tills den “klibbar” jämnt.
4)Rulla upp pastan med en matpincett och lägg mitt på talriken.
5) Hyvla av parmesan i flarn över anrättningen och garnera med lite färsk basilika .
6) Ät

0

Inger

4 okt 2005 kl. 19:25

Jag har läst att de med fördel kan ugnsbakas med dill och/eller kummin.

0

evamath2@online.no

5 okt 2005 kl. 19:31

Skriver på norsk håper dere forstår dette. Ta kremlehattene og vend de i en pannkakrøre, deretter brødsmulor, fritera i olja inte for lang tid, du får herliga, sprøda kremlor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone