0 328 visningar

22 svar

3 bilder Vet ni vilka svampar?

"JAS"

2 nov 2007 kl. 21:57

Tre svampar så här på fredagskvällen. Hoppas ni har det bra därute. Pappa var och plockade 40 lit kanon fina trattisar Asaskogarna i dag, det tog längre tid att köra dit än att plocka och då har han bara ett par mil dit. Jag blir så Avis!

0

Daniel Persson

2 nov 2007 kl. 22:28

Skål!
1. Kärrsopp…
2. Porslinsskivling
3. Tegelröd slöjskivling?

Var ligger Asaskogarna, förresten? Också avslutar vi med ett dåligt, långsökt skämt: Varför blev du inte Hertz istället? Muuahaha!

0

"JAS"

2 nov 2007 kl. 22:39

Asaskogarna Nordost Lamhult, väster om Åseda Söder om Ramkvilla Asa ligger nästan mitt i detta fantastiska skogområde. Skifferberg. Skämtet får du nog förklara lite trött just nu.

0

cicki T Belgien

2 nov 2007 kl. 22:59

Ha, ha Daniel! Hyrbil JAS, hyrbil…

0

Enelie, Linköping

2 nov 2007 kl. 23:04

Det här var nog alldeles för svårt för mig, men vildgissning:
1. Liknar lite Slemflamskivling.
2. Tror jag också på Porslinskivling.
3. Ingen aning.

(Ledtråd, skämt: Tänk på en viss form av leasing.)

0

Enelie, Linköping

2 nov 2007 kl. 23:06

Hoppsan!
cicki T hann vist före med förklaring på skämtet medan jag satt och skrev inlägget.

0

"JAS"

3 nov 2007 kl. 00:14

Tja jag är verkligen trött… Jag spelade dart på elitnivå i många år och jag trodde i min enfald att jag hört allllaaa dåliga skämt om mina initialer men ack vad man bedrog sig det dyker upp nya hela tiden, nä nu går jag och kraschar i bingen och drar igång jordfräsen. God natt och ha det så bra jag ska ju iväg till Tailand lite senare.

0

Frallam

3 nov 2007 kl. 00:15

Svamparna på första bilden är endast ett par cm. höga!

0

Tina N Kolsva

3 nov 2007 kl. 09:44

Fina bilder JAS. Gillar när de inte är så stota, det korniga syns inte då.

0

Tina N Kolsva

"JAS"

3 nov 2007 kl. 10:38

Jag kör på bästa kval. = 10 mil. pix. så jah kan dra på rätt bra innan de blir koniga. Jag har en äldre kamera åxå en Fuji FinePix med i stort sätt samma funktioner som din men då är man begränsad till 3 mil pix “normal” (max 6 mil pix) annars tar det för lång tid att ladda upp bilderna i kameran. Solen strålar från en klar himmel men det blåser och ingen skogstur idag, sonen skall ha kalas. Ha det bra där ute.

0

Mer förslag

"JAS"

3 nov 2007 kl. 18:44

Porslinskivlingen köper jag. Men de andra två?

0

Mer förslag

Enelie, Linköping

3 nov 2007 kl. 18:50

Har du någon mer information om de andra två?
Jag är nog för mycket nybörjare för att kunna hitta rätt i alla arter/familjer.

1:an t. ex. är ju inte högre än mossan och jag har ingen aning om i vilken familj jag ska börja söka.

Men dina bilder är fantastiska.
Mycket vackra.

0

Mer förslag

Ola H

3 nov 2007 kl. 18:51

Svavelgul slöjskivling på 3:an?
När åker du till Thailand JAS? Jag flyger till Bangkok den 27:e.

0

Mer förslag

"JAS"

3 nov 2007 kl. 19:01

Hej Ola! Nej f-n det hängde ihop med skämtet om “JAS”, jag är väl såld dit eller om de ska ha mig som ett hyresobjekt är väl inte klart än. Näjag jobbar hela jullovet men kolegan sticker till Tai. den 2,3 /1 och en av de bästa polarna är där sedan slutet av sep.

0

Mer förslag

Ola H

3 nov 2007 kl. 19:15

Å se där, den gick jag på:)

Men du, dina skämtsamma kompisar ovan syftade väl på din förkortning för avundsjuk “Avis”, biluthyrningsfirman alltså. Avis/Hertz. :)))

0

Mer förslag

Ola H

3 nov 2007 kl. 19:17

Men hur var det nu med bild 3?

0

Mer förslag

"JAS"

3 nov 2007 kl. 19:26

Tack Ola! Ja det är så att jag vet inte mer än 2an är P.skivl. 3an, de stod där ensamma på stigen bland löven och inget annat i närheten och jag brukar undvika att pilla på svampar som står och är fina där andra människor strövar. Har du haft mycket att göra du har varit borta från forumet ett tag.

0

Mer förslag

Ola H

3 nov 2007 kl. 19:51

Vi får väl avvakta o se om någon mer intresserar sig för 3:an.

Mycket att göra? Nja, som småföretagare finns det väl hur mycket som helst att greja med, men det är nog snarast så att jag håller på att varva ned efter en lång svampsäsong (inte slut än på någon vecka hoppas jag). Denna nedvarvningsfas som jag nu med åren börjar känna igen, brukar inledas med lite verklighetsflykt typ surfa på internet. Engagera sig lite lagom i ett sånt här forum är en utmärkt verklighetsflykt, eller med andra ord, fördriva någon timme fram till läggdags med något som intresserar utan att det finns någe tvång med i bilden. Ja, du fattar nog. Att jag ínte synts så mycket sista dagarna beror mest på att jag kommit in i en “bokperiod”. Läser just nu för andra gången Guillous serie om Arn. Vidare om jag ska vara ärlig så är jag nog också inne i period där det är skönt att vara lite “låg”. Se men inte syns alltför mycket. Har nog också med nedvarvning att göra, lite åt apatihållet om du förståtr vad jag menar. Förr eller senare vaknar jag till igen. :-)

Har du fullt upp själv?

0

Ola!

Sofia, Skåne

3 nov 2007 kl. 20:02

Du får inte bli för apatisk, Ola. Dina inlägg är trevliga inslag här på guiden. Men visst är det mysigt att krypa ner med en bok på hösten, så vi förstår :)

0

Ola!

Ola H

3 nov 2007 kl. 20:13

Tack för de orden Sofia. Det är inte på något vis synd om mig men såna ord värmer alltid skönt. Vad det lider får vi väl försöka röra om lite i grytan med något kul debattämne! :)
Hur får du dina dagar att gå Sofia?

0

Ola!

Sofia, Skåne

3 nov 2007 kl. 20:18

Visst får vi så småningom skapa lite liv i luckan, fast inte just nu, för nu rensar jag trattkantareller… Vad annars? :)

0

Ola!

"JAS"

3 nov 2007 kl. 20:21

Det har varit en veckas jobb med Luftkudeland det har ju varit/är höstlov men nu är det lungt igen förutam att vi har haft 20 pers på födelsedagsmiddag idag, med en god svampsoppa som förrätt. Jag är ju åxå småföretagare så nog finns det att göra men det är rätt lungt skall inte jobba igen fören den 27/12 så jag behöver inte stressa.

0

Inga mer förslag eller?

"JAS"

4 nov 2007 kl. 17:31

För svårt, ja det är ju inga ledtrådar och jag vet inte vad det är (jo på 2an vet vi) och små är de åxå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone