0 881 visningar

23 svar

Luden Svamp?

Micke P

3 nov 2007 kl. 17:30

Var ute för att plocka kantareller i ganska ung granskog på Linderödsåsen i Skåne när vi sprang på denna närmast ludna svamp. Cirka 5 centimeter över hatten. Konsistensen är ganska kompakt och det ser närmast ut som det är någon form av rör som täcker hela svampen.

0

"JAS"

3 nov 2007 kl. 19:13

Fräck är den men ingen aning.

0

Enelie,Linköping

3 nov 2007 kl. 19:31

Växte den direkt på marken eller på någon gammal gren, stubbe, stam ell. dyl.?

0

Micke P

4 nov 2007 kl. 11:26

Den växte direkt på marken i barrtäcket under granarna.

0

Ove Unander

4 nov 2007 kl. 15:00

Skulle kunna vara en gammal violgubbe?

0

"JAS"

4 nov 2007 kl. 21:33

Vad sägs om Raggluden taggsvamp, Hydnellum mirabile

0

Elisabeth J

4 nov 2007 kl. 23:07

Hej!

Violgubben ruttnar ner och raggtaggsvampen har taggar!
Den här verkar varken ha taggar=taggsvampar rör= soppar eller porer=tickor.

Då får man fundera på lite annorlunda arter!
Jag tror att det är Thelephora terrestris vårtöra växtplatsen stämmer också med den!
Jag är inte van att se den som på bilden men i Rymans bok svampar liknar den bilden mer!

0

"JAS"

4 nov 2007 kl. 23:18

Kolla bilden, jag har lånat den av klas.

0

"JAS"

4 nov 2007 kl. 23:22

Titta även i Bo Nyléns bok Svampar i skog och mark, där beskrivs den som “luden”

0

Vilken svamp!

Elisabeth J

4 nov 2007 kl. 23:27

Hej JAS!

Roligt att någon mer är vaken på forumet!
Är det Raggtaggsvampen du tänker på?
Den är det inte!
Min specialite är fingersvampar Ramaria och taggsvampar!
Så här ser mina raggludentaggsvamp ut Hydellum mirábile.

Hydnellum Mirábile Raggludentaggsvamp

0

Vilken svamp!

Micke P

5 nov 2007 kl. 00:06

Har inget väldigt bra förstoringsglas men taggar är det knappast. Snarare rör eller porer men de sitter ganska hårt fast vid resten av svampen. Så här efter 36 timmar framträder även tydligare zonränder på insidan av hatten.

0

Vilken svamp!

Elisabeth J

5 nov 2007 kl. 00:16

Om det är porer då är det en ticka!
Har du kollat vårtöra googla på latinska namnet och bilder så får du lite förslag!
Det finns en svamp i samma släkte som heter vårtratt Thelephora caryophyllea! den är zonerad!

0

Vilken svamp!

"JAS"

5 nov 2007 kl. 07:35

Ok! Jag ger mig tyckte bara som sagt att Bos beskrivning och bild var lika med
Mickes men E.J. du är expert på området så du har säkert rätt. Ha de så bra, vi får se vad klas har att säga om han dyker upp.

0

Ingen expert!

Elisabeth J

5 nov 2007 kl. 10:34

Hej JAS !
jag är ingen expert yycker inte om att bli kallad det jag är vetgirig och det är slumpen som har gjort att jag lärt mig mycket om taggsvampar och Ramarior det finns gott om dem i skogarna här och då vill jag ha namn på det jag ser!

Jag har vårtöra som ligger i en kasse på altanen men de har inte bildat så stora fruktkroppar den är faktiskt luden!Jag ska prova att färga på den,det ska visst ge blågrön färg samma som busksvampen som luktar rutten kål och tillhör samma familj!

0

Ingen expert!

"JAS"

5 nov 2007 kl. 10:44

OK, Elisabeth J. Då får du stå ut med att jag kallar dig “Vetgirig på området” är det ok? Lycka till med färgprovningen.

0

Hans v E

5 nov 2007 kl. 11:05

Det verkar som om ingen av oss * vågar ha ett förslag på detta monster, men nu drar jag till med: En gammal tygtrasa, typ badrumsmatta?

0

"JAS"

5 nov 2007 kl. 12:09

Jaaa, eller en gammal Spongia som blivit slängd i skogen, allt är ju möjligt.

0

Tina N Kolsva

5 nov 2007 kl. 12:19

Jag tror att det är Hälge som har fejat sina horn.

0

Tony S

5 nov 2007 kl. 13:11

Svårt fall.
Jag kan nog tänka mig att lägga en krona på luddticka, eller ev. skinnticka.
Det ludna är väl uppslitsade porer.

Här en bild på hur luddticka kan se ut.
http://www.simykos.org/Photos/Onnia%20tomentosa.jpg

0

Storlek?

Elisabeth J

5 nov 2007 kl. 16:02

Hej Micke!

Hur stor är svampen hög omkrets.
Doftar den något?
Har du kollat med lupp?

Fanns det inga mer fruktkroppar?

Hur såg marken ut där den växte Vilka träd fanns,ung granskog mossbevuxen?

0

Jan A

5 nov 2007 kl. 16:41

Det här är tydligen de förhållandevis rena amatörernas marknad så jag hoppar också in…

Tony S* förslag om skinnticka tror jag inte på.  Den har “alltid” en förhållandevis regelbunden, slät och rund hatt och torde inte växa i barrmattan under gran utan oftast på skogsbilvägar o.d.  Telephora-arterna, som den något liknar (vårtöra m.fl.), är /skinn/ och har inga porer.  Frågan är dock om den här verkligen har sådana?

0

"JAS"

Hans v E

5 nov 2007 kl. 16:54

Vad är en spongia?

0

Storlek?

Micke P

5 nov 2007 kl. 19:33

Hej Elisabeth J
Idag då svampen har blivit knaster torr så är den 6 cm hög och 4 cm tvärs över, vilket nog är 1-2 cm mindre än i lördags. Jag kan inte förnimma någon lukt. Den växte i barrtäcket i förhållandevis nyplanterad grannskog med väldigt liten inblandning av andra träd och ingen mossa just där.
Såg totalt tre fruktkroppar men de var inte ihopgyttrade utan växte som solitärer.
Har googlat lite på de latinska namnen och den bild som kommer närmast är följande:
fungoceva.it/tav_thelephora_caryophyllea.htm
Så kanske en vårtratt så hör på hösten?

0

Storlek?

Franco Matli

5 nov 2007 kl. 20:01

Troligtvis Thelephora terrestris = Vårtöra som växer med gran normalt på  våren men finns också på hösten.
Den är ganska variabel och oregelbunden Hattarna upp till 3 cm diam. kan vara nästan kala till stark luddiga och oregelbundna med fransad kant.
Thelepora caryophyllea är mera köttfärgad och växer med tall.
Se Vårtöras variabilitet :
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://micologia.net/g3/albums/Thelephora-terrestris/Telephora_terrestris.highlight.jpg&imgrefurl=http://micologia.net/g3/micologia-T&h=124&w=165&sz=13&hl=sv&start=30&tbnid=orE5gk9A4JU15M:&tbnh=74&tbnw=99&prev=/images%3Fq%3DThelephora%2Bcaryophyllea%26start%3D20%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DN

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone