0 327 visningar

8 svar

Vad är detta?

Enelie, Linköping

3 nov 2007 kl. 18:07

Jag har försökt artbestämma denna men har inte lyckats.

Växte på gammal ved på marken.
Den stora är ca. 2 cm hög.
Ser ut som den har urnupna skivor men jag är inte helt säker.
Köttet har samma färg som fot och hatt.
Svag doft.
(Jag har inte smakat på den.)

Bild 2: Visar hattens toppighet i profil (bortse från den allt för ljusa hattkanten på den här bilden. =blixten)

Bild 3: Återger den ljusare hattkanten.

0

"JAS"

4 nov 2007 kl. 21:27

Fina bilder Enelie, Linköping, kan det vara tangentslöjing? Ingen svarar ju så jag drar upp tråden åt dig men en slöjing kan det ju vara.

0

Enelie, Linköping

4 nov 2007 kl. 21:59

Hej JAS!
Jag har sökt på ditt förslag men har inte hittat den.
Men tack vare det så trillade jag in på en annan grupp när jag sökte.

På bild så är den lik Pholiota astragalina.
http://www.ne.jp/asahi/mushroom/tokyo/Pholiota/Akatumu.jpg

Jag har inte hittat något att läsa om den än.

0

"JAS"

4 nov 2007 kl. 22:04

Hej Enelie! Det var ett skämt med tangentslöjing, den låg ju på ditt tangentbord!!!!

0

Enelie, Linköping

4 nov 2007 kl. 22:19

:)))))

Ibland trillar polleten ner sent.
Man får se upp när du är i farten;)

0

"JAS"

4 nov 2007 kl. 22:41

Har du kollat denna länken = http://users.skynet.be/bs133881/ massor av fina bilder och där är din inte så lik Pholiota astragalina. men det finns ju stora färgvarianter ibland. Lycka till hoppas att du får rätt på det hela.

0

Tony S

4 nov 2007 kl. 22:47

Jag skulle tro att det kan vara fläckig bitterskivling. Det är inte alltid den blir rostbrunt fläckig på skivorna.

http://www.biopix.nl/Temp/JCS%20Gymnopilus%20sapineus%2029632.jpg

0

Elisabeth J

4 nov 2007 kl. 22:54

Hej!
Kolla släktet bitterskivlingar Gymnopilus kan vara G.penetrans fläckig bitterskivlig.

Smaka på den och spotta ut den är väldig bitter och växer på barrved!

0

Enelie, Linköping

5 nov 2007 kl. 23:18

Tack för era svar.
Det stämmer bra med fläckig bitterskivling.

Jag har de två små kvar på tillväxt så jag kan kolla till dem imorgon och jämföra.
(Och smaka.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone