0 401 visningar

11 svar

Gul resupinat ticka

Joachim Krumlinde

3 nov 2007 kl. 21:20

Kan någon säga vad detta är? Växte på boklåga i gammal bokskog.

0

klas jaederfeldt

3 nov 2007 kl. 21:52

kommer inte på något, men sänd mej en bit så skall jag kolla , kanske får du ett namn

0

Jan A

3 nov 2007 kl. 22:35

Bilden finns där och jag ser den, men någon inställning(pop-up) hos Svampguiden medför att man måste hålla ctrl-tangenten nedtryckt, både för att öppna bilder och komma in i vissa trådar.
Nånting för Michael!?

0

Jan A

4 nov 2007 kl. 09:50

Sorry, slarvläste bit för bild igår. *;)
Felet jag nämnde är borta idag!

0

Joachim Krumlinde

4 nov 2007 kl. 16:44

Klas - tack för erbjudanet, tyvärr tog jag den inte. Jag var inte på savmputflykt så jag hade inget med mig att samla i. Jag har tittat igenom Tickboken utan att hitta något som jag tyckte liknade. Om jag återvänder till platsen och återfinner den, så ska jag ta en bit.

0

Joachim Krumlinde

27 nov 2007 kl. 11:52

Den har nu blivit bestämd till Gelatoporia (Ceriporiopsis) pannocincta.

0

Irene A

27 nov 2007 kl. 18:59

Intressant! Den var onekligen mycket lik bilden av finporing som kan hittas på den här sidan:
http://poresvampe.webbyen.dk/

0

Joachim Krumlinde

28 nov 2007 kl. 16:34

Mycket lik men ändå inte samma. Men bestämningen gjordes av Henrik Mathiassen.

0

Irene A

28 nov 2007 kl. 16:56

Nu hängde jag inte med riktigt, Joachim..?
Jag syftade på den här bilden av Gelatoporia pannocincta:
http://poresvampe.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=7358698

0

Joachim Krumlinde

28 nov 2007 kl. 17:03

Javisst, jag uttryckte mig fel. Det ÄR samma svamp men inte samma bild av svampen. Tagen i Jægersborg Dyrehave norr om Köpenhamn den 3 november i år. Jag fann den men kunde inte ta hem den. Den togs av Henrik Mathiassen som senare bestämde den (eller fick den bestämd).

0

Irene A

28 nov 2007 kl. 17:14

Det VAR alltså samma! Vilket sammanträffande… :-)

0

Joachim Krumlinde

28 nov 2007 kl. 17:25

Inte så konstigt kanske, som det kan förefalla ...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone