Hej!
Det är väl en lav som är på bild?
Jag har skaffat en bok om lavar gjorde det när det var dåligt med svamp i höstas och sonen hade ett arbete i skolan om lavar.
Ola om du talar om växtplatsen kanske jag kan hitta ett namn eller du kanske vet?
Någon annan på forumet kanske vet?
Hej, JAS träffade nog rätt med namnet, men eftersom lavar och svampar byter namn lika ofta som…
Beroende på färgen finns det två möjliga arter: Cladina arbuscula, tidigare Cladonia silvatica, eller C. rangiferina,tidigare Cladonia r., gulvit resp. grå renlav, de lavar som renarna gräver fram och äter. I mitt förra liv mätte jag en period bl.a. årstillväxt hos dessa renlavar (i uthägn) på vinterbeteslanden. Behagligt sommarliv!
Hej Jan. Kanske är jag för gammal nu för att det ska fastna, men jag har alltid undrat vilken av lavarna det är som är renlav. Det var faktiskt kul att äntligen få veta det. Blir t.o.m. lite nyfiken ang. ditt arbete. Förstår ju att det var ett drömjobb. Själv var jag hantlangare en sommar i nord- och mellansverige vid riksskogstaxering (tror jag det hette, åt lantbruksuniversitetet i Garpenberg.
Har du lust att berätta något om årstillväxten?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.