0 274 visningar

10 svar

En kuslig också

Ola H

4 nov 2007 kl. 00:47

Låt inte fantasin skena iväg med dessa.

0

"JAS"

4 nov 2007 kl. 10:00

Den bilden skulle jag ha haft till min senaste tråd. “Något att fundera på i sängens goa värme.
Bra bilder i båda trådarna Ola. Det är väl en uppgiven fingersvamp i den ruskiga eller?

0

Lav?

Elisabeth J

4 nov 2007 kl. 10:22

Hej!

Det är väl en lav som är på bild?
Jag har skaffat en bok om lavar gjorde det när det var dåligt med svamp i höstas och sonen hade ett arbete i skolan om lavar.

Ola om du talar om växtplatsen kanske jag kan hitta ett namn eller du kanske vet?

Någon annan på forumet kanske vet?

0

buffy

4 nov 2007 kl. 10:44

Väldigt bra bild!

0

"JAS"

4 nov 2007 kl. 11:03

Kanske en sån här eller åtminstonde ur detta släkte (Cladonia arbuscula)
Jag ser ju nu att det inte är en fingersvamp utan en lav, var nog lite morgontrött vid första titten.

0

Lav?

Ola H

8 nov 2007 kl. 18:40

Hej Elisabeth!

Glömde visst av den här tråden.

Visst är det en lav. Jag vet inte vad den heter men det er en av de allra vanligaste. Trivs på berghällar i mager tallskog.

0

Sofia, Skåne

8 nov 2007 kl. 19:01

Din fina bild inspirerar en att skriva en fantasyroman…

Tänk om tiden räckte till :)

0

Olas lav

Jan A

8 nov 2007 kl. 19:27

Hej, JAS träffade nog rätt med namnet, men eftersom lavar och svampar byter namn lika ofta som…
Beroende på färgen finns det två möjliga arter: Cladina arbuscula, tidigare Cladonia silvatica, eller C. rangiferina,tidigare Cladonia r., gulvit resp. grå renlav, de lavar som renarna gräver fram och äter. I mitt förra liv mätte jag en period bl.a. årstillväxt hos dessa renlavar (i uthägn) på vinterbeteslanden. Behagligt sommarliv!

0

Olas lav

Ola H

8 nov 2007 kl. 20:07

Hej Jan. Kanske är jag för gammal nu för att det ska fastna, men jag har alltid undrat vilken av lavarna det är som är renlav. Det var faktiskt kul att äntligen få veta det. Blir t.o.m. lite nyfiken ang. ditt arbete. Förstår ju att det var ett drömjobb. Själv var jag hantlangare en sommar i nord- och mellansverige vid riksskogstaxering (tror jag det hette, åt lantbruksuniversitetet i Garpenberg.
Har du lust att berätta något om årstillväxten?

0

Olas lav

Jan A

8 nov 2007 kl. 21:06

Det är kanske ett vinterprojekt; att de som vill och törs kan avslöja lite om sig själva.  Det beror väl till en del på vad Micke hittar på för nymodigheter med Svampguiden.
Ännu växer svamparna i “mina” skogar.

0

Olas lav

Ola H

8 nov 2007 kl. 21:11

Kan ju bli spännande, vi får se. Svamparna växer fortfarande bra hos mig också.

Gunatt alla!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone