Ja, den var intressant.
Undrar om även torkad svamp innehåller D-vitamin m.fl. nyttiga ämnen?
Men det borde den väl göra.
Jag förstod inte vad de menade med “...det bygger på att svampen har utsatts för solljus eller annat ultraviolett ljus under några minuter.”
Svamp som växer utomhus får ju det.
Eller menade de direkt betrålining med “solstrålar”. Så att svampar som växer i skuggan inte kan utveckla D-vitamin?
Det ska nog vara direkt solljus (UV-strålning), förr D-vitaminberikades mjölk (och ägg)gm belysning med UV-ljus. D-vitamin är stabilt och borde inte försvinna vid torkning av svampen. Undrar om man kan D-vitaminberika torkad svamp själv genom att lägga den i ett solarium en stund?
Trattkantarell och Shiitake (Lentinula edodes) var svampsorterna i de två studierna jag läste om på PubMed. Jag sökte på “d-vitamin mushroom”.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez
Jag gjorde också en sökning på Medline och hittade två studier av Jasinghe, Perera, Barlow från Singapore. Är det dem du menar Buffy? Jag har bara tillgång till abstracts och där nämner de bara Lentinula edodes (är det shiitake?). Frågan är då om svamp som växer på ängar innehåller mer D-vitamin än den som växer i tät och mörk granskog. Det intressanta är att de faktiskt såg högre bentäthet hos djur som ätit den bestrålade svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.