Jag har varit ute och cyklat en runda i södra HBG och det blåser, regnet hänger i luften och det är +5 grader. Men det otäcka är att jag den senaste veckan har observerat Sidensvansar vid 3 tillfällen inne i tätbebyggt område, det brukar vara ett varsel om en tuff vinter, fy jag vill flyga söder över och vara borta tills det börjar “öffsadröppa”!?
Nu regnar det här i umeå och snön är på väg att förintas. Det blir nog förhoppningsvis någon svamptur till i höst. Förra året var jag ute sista gången den 16/12 och plockade trattisar. Sedan så testade jag i januari, men då låg det för mycket snö, det enda jag mötte då var renar.
Jo, Jo men här kallar vi ju Nov. för höstmånad, men för två år sedan när jag hade samma observation angående sidensvansarna så blev det tjäle vecka 44 och jag fick inte ner mina blomstrerlökar fören till påsk och så illa är det ju inte ännu. Vi får hoppas på fel i varslet.
Jag var i snösvängen i några år i Småland och så flyttade jag till Gävle och det är skitfint med snö någon vecka eller så men jag har svårt att palla med det när det blir i månadsvis jag tycker faktiskt om dimma och murrmys och den lite mystiska stämningen som råder då. Ja jag vet att jag är knäpp. Här kommer några bilder.
Vinterbilder
Första snön hade kommit utanför mitt fönster i Östergötland nu på morgonen när jag vaknade, och ärligt talat blev jag lite glad…ändå tills det började regna. Det har varit väldigt fuktig luft i flera veckor nu och minusgrader välkomnas, så länge de håller sig till ensiffriga tal ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.