0 354 visningar

13 svar

Burrr. Bistra tider stunda.

"JAS"

5 nov 2007 kl. 14:34

Jag har varit ute och cyklat en runda i södra HBG och det blåser, regnet hänger i luften och det är +5 grader. Men det otäcka är att jag den senaste veckan har observerat Sidensvansar vid 3 tillfällen inne i tätbebyggt område, det brukar vara ett varsel om en tuff vinter, fy jag vill flyga söder över och vara borta tills det börjar “öffsadröppa”!?

0

lilla my

5 nov 2007 kl. 14:43

Instämmer till fullo, tror vi går en vargavinter till mötes. det blev alldeles tyst i skogen på en gång, alla småfåglar försvann på bara några dagar och det brukar säga en del om hur vintern ska bli…*ryyyyys*

0

anitha i umeå

5 nov 2007 kl. 17:33

Nu regnar det här i umeå och snön är på väg att förintas. Det blir nog förhoppningsvis någon svamptur till i höst. Förra året var jag ute sista gången den 16/12 och plockade trattisar. Sedan så testade jag i januari, men då låg det för mycket snö, det enda jag mötte då var renar.

0

buffy

5 nov 2007 kl. 19:16

Fast på Öresundsnyheterna nyss såg det ut att bli fortsatt mildväder här i NV Skåne i alla fall! Blåsten märker man tack o lov mest av med hörseln när man är i skogen.

0

"JAS"

5 nov 2007 kl. 19:22

Jo, Jo men här kallar vi ju Nov. för höstmånad, men för två år sedan när jag hade samma observation angående sidensvansarna så blev det tjäle vecka 44 och jag fick inte ner mina blomstrerlökar fören till påsk och så illa är det ju inte ännu. Vi får hoppas på fel i varslet.

0

cicki T Belgien

5 nov 2007 kl. 19:30

När jag var ute på min vovve promenad idag var det plötsligt snö i luften, och mkt riktigt snöade det det trots +5! Knasigt!

0

buffy

5 nov 2007 kl. 19:49

Jag tror på dina sidensvansar, och om svampen nu ändå är på upphällningen vill jag gärna ha snö. Det lyser upp vintermörkret och är mycket vackrare än alternativet gyttja *s*

0

Sofia, Skåne

5 nov 2007 kl. 21:05

Jag håller med Buffy. Jag kräver snö!

0

"JAS"

6 nov 2007 kl. 15:24

Jag var i snösvängen i några år i Småland och så flyttade jag till Gävle och det är skitfint med snö någon vecka eller så men jag har svårt att palla med det när det blir i månadsvis jag tycker faktiskt om dimma och murrmys och den lite mystiska stämningen som råder då. Ja jag vet att jag är knäpp. Här kommer några bilder.

Vinterbilder

0

Sofia, Skåne

6 nov 2007 kl. 17:20

Underbara bilder JAS! Du är inte knäpp!!!

0

lilla my

7 nov 2007 kl. 08:25

Första snön hade kommit utanför mitt fönster i Östergötland nu på morgonen när jag vaknade, och ärligt talat blev jag lite glad…ändå tills det började regna. Det har varit väldigt fuktig luft i flera veckor nu och minusgrader välkomnas, så länge de håller sig till ensiffriga tal ;)

0

anitha i umeå

7 nov 2007 kl. 09:02

Dina bilder är helt underbara, jag blir lyrisk.
Tänk, att det finns människor som inte kan njuta av sådan fägring.
Tråkigt för dem.

0

Gittan

7 nov 2007 kl. 15:34

Du är otroligt duktig på att ta fantastiska bilder JAS, jobbar du som fotograf eller?

0

Lena M

7 nov 2007 kl. 17:26

Här i Torsåker, Gästrikland, har snön fallit hela dagen och igår plockade jag både trattkantareller / frostvaxing.

Vinter är här och om den kommit för att stanna vet jag inte, men lite i tidigaste laget tycker jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone