Hej, kan ni som är kunniga på detta område hjälpa mig att identifiera en svamp (se bifogade bilder) som växte vid roten av en gammal grov tall i en brant några mil uppströms Umeå vid Umeälven. Tyvärr fotade jag inte hur svampen såg ut “inuti” men ni kanske kan indetifiera den på bilderna?
Växer vid en grov tall vid Umeälven
Det är ett släkte som är komplicerat har jag läst någonstans!
Det finns en som heter Macrolepiota excoriata (inget svenskt namn mig veterligen) som jag har fått artbestämd en gång och just den växer vid tall,foten ska vara kal och det stämmer.
Jag minns inte hur det var om den rodnade eller inte!
Hej Marko, jag tror din svamp är rodnande fjällskivling. Det har visat sig vara ett komplex av flera arter (olivieri, brunneum, rachodes m.fl.), och ditt fynd påminner mest om en som ska heta Chlorophyllum olivieri och som hos oss är vanlig i barrmattor (se bifogad bild).
Elisabeth: Macrolepiota permixa är nära släkt med den stolta fjällskivlingen och har precis som denna ett sicksack-band på foten. Svamparna på Markos bild ser ut att ha slät fot.
“Rodnande fjällskivling” (Chlorophyllum olivieri)
Hej Elisabeth. Jag har inte läst någonstans att permixta skulle vara bunden till tall. Jag har själv aldrig sett arten, tycker den är svår att skilja från närstående arter, men den ska vanligen ha mörkare fjäll och rodnande kött.
Här är en bra artikel (på danska) som berör arterna kring stolt och rodnande fjällskivling:
http://plantbio.berkeley.edu/~bruns/ftp/Lange2004.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.