0 376 visningar

10 svar

Snö, sidensvansar m.m.

gunhild umeå

5 nov 2007 kl. 19:43

Jag har nu plus 4 grader och hoppas att snön ska töa bort. I dag var det helt nödvändigt med broddar och stavar under promenaden. Om snön töar bort så kanske några av dom vackraste svampar jag vet fortsätter att växa, dom har börjat komma. Dom har också ett mycket vackert namn på latin.

0

gunhild

5 nov 2007 kl. 19:44

Jag tänkte också skriva om sidensvansarna, dom stannade knappt till här på väg söderut, det fanns inga rönnbär att äta sig mätt på.

0

Sofia, Skåne

5 nov 2007 kl. 21:02

Kan det vara frostvaxskivling? Kan den växa på ved? Kan den ha så mörk fot? Många frågor från en nybörjare som aldrig sett en frostvaxskivling. Suck.

0

Jan A

5 nov 2007 kl. 21:08

Jag tycker att det gamla hederliga svenska namnet också är vackert, så vackert att jag fortfarande använder det.  Jag brukar t.o.m. slå ihop båda de gamla svenska namnen till ett riktigt långt… Du Gunhild och jag “diskuterade” detta förra året!

0

Lena M

5 nov 2007 kl. 21:10

Sofia , här är en bild på frostvaxingen som växer med tall, men jag har även hittat den i blandskog gran / tall, gärna efter stigar och skogsvägar.
På Gunhilds bild är det väl vinterskivlingen ?

0

Lena M

5 nov 2007 kl. 21:11

Bilden ja.

0

Sofia, Skåne

5 nov 2007 kl. 21:19

Lena menar du alltså vinternagelskivling? Det står i min svampbok att den är ätlig och god.

Jag är tydligen helt rudis. Suck.

0

buffy

5 nov 2007 kl. 21:50

På tal om rönnbär har jag inte sett skymten av rönnbär i år. Förra hösten dignade rönnarna av dem, och det sägs ju förebåda en kall vinter. Men det blev knappt ngn vinter alls =/

0

gunhild

5 nov 2007 kl. 22:37

Flammulina det latinska namnet är ju helt underbart. Den är ju som em flamma i höst och vintermörkret. Alldeles riktigt vinterskivling och den är ätlig. Jag har plockat och stekt hattarna. Det är bara mycket milda vintrar som vi kan hitta den här uppe hos oss.

0

Mera vinterskivling

Tina N Kolsva

6 nov 2007 kl. 09:32

Har ni redan hittat den. Inte en enda hos mig.
De hät är från januari.
Vad fin bild du hade gunhild.

0

Nina A

6 nov 2007 kl. 22:16

jag tror inte sommaren och våren var så gynnsamma mot våra vänner humlor och bin…kanske därför rönnbärsträden är så tomma? bara spekulationer :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone