0 464 visningar

10 svar

Hjälp med artbestämning

Michael Krikorev

5 nov 2007 kl. 23:35

Jag är just hemkommen efter några semesterdagar i Skåne och Göteborg. Har hittat några intressanta svampar som gett mig lite huvudbry. Tar tacksamt emot tips och kommentarer.

Jag börjar med ett fynd på en mussling som jag misstänker är en fjällig gelémussling (Hohenbuehelia mastrucata). Den växte på kraftigt murken lövved (bok?) i Skäralid, Söderåsens Nationalpark.

De minsta hattarna var ca 3-4 cm i hattbredd och de största uppåt 10-12 cm. Hattöversidan var borsthårig och hattköttet gelatinöst (se bilden med svampen i genomskärning).

Jag har aldrig sett arten förr men kanske någon av er kan den?

Fjällig gelémussling? (Hohenbuehelia mastrucata?)

0

Michael Krikorev

5 nov 2007 kl. 23:54

På några boklågor i Maltesholms slottspark i Skåne så växte denna genomskinliga och geleartade svamp. Den var bitvis utbredd och slät till knottrig, bitvis uppdelad i samlingar med skrynkliga och dynlika plättar. Kan det vara opalkrös (Exidia thuretiana)?

Opalkrös? (Exidia thuretiana?)

0

Michael Krikorev

6 nov 2007 kl. 00:05

I slänten nedanför uppfarten till Maltesholms slott i Skåne fann jag en sprödskivling med en vackert purpurröd färgton i hatten, och en rosa färgton på den ljusa foten. Den växte på marken under bok. Jag misstänker att det kan vara purpurtonad spröding (Psathyrella bipellis) men har inte mikroskoperat den än. Någon som har andra förslag eller tips?

Purpurtonad spröding? (Psathyrella bipellis?)

0

Joachim Krumlinde

6 nov 2007 kl. 09:50

Opalkrös skulle jag också säga. De andra vågar jag inte ha någon bestämd uppfattning om.

0

Hans v E

6 nov 2007 kl. 14:15

Jag tror du har rätt på mastrucata.

0

Hans v E

6 nov 2007 kl. 14:22

Jag brukar kalla vita krös opalkrös i brist på bättre kunskap.

0

Lena M

6 nov 2007 kl. 15:36

Du verkar ha plockat knepiga, sällsynta svampar och det enda jag kan säga är att musslingen är läcker, ser ut som den frusen på hatten.

0

Irene A

6 nov 2007 kl. 17:55

Har egentligen inget att tillägga, men det verkar vara lite rörigt med tolkningarna av Hohenbuehelia-arterna atrocoerulea och mastrucata..

Det skulle ha varit kul att få se mikroskopbilder av musslingen! De har rätt speciella cystider, eventuellt kan man också hitta de där små greniga sakerna med timglasformade ändceller.

0

Lena M

6 nov 2007 kl. 18:07

:o) Irene , vad säger du på svenska ???

0

Irene A

6 nov 2007 kl. 18:32

Lena, jag använde väl bara ett konstigt ord där, och det hittar man i ordlistan:
http://svampguiden.com/ordlista.asp?nr=98

0

Michael Krikorev

6 nov 2007 kl. 22:00

Tack för alla synpunkter och kommentarer!

Slängde hastigt upp bilderna för att få höra era kommentarer. Jag ska titta närmare på kollekterna så snart jag får mer tid över.

Irene, jag har försökt men inte lyckats ta några bra mikrobilder med min digitalkamera (Canon EOS 20D + 90 mm makro). Jag lovar att återkomma om jag skulle lyckas fånga musslingens cystider på bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone