Håller inte med Joakim riktigt. Gleban - slemmet - är mörkgrönt på båda arterna, medan det underliggande är orange på lilla stinksvampen och vitt på den “vanliga”. Det är den senare som kallas praestepik på danska. Sedan finns en tredje, ännu sällsyntare art, rödfotad stinksvamp.
Hej på er! jag hade problem med mina innlägg innan ( tur det jag hade en liten spydig komentar om de “daske piger”) men nu har ju storleken ändrats betydligt så då hoppar vi den komentaren. Men nu funkar det igen. HÖÖ som man säger när man inte hajjar, hur är det med Dynstinksvampen då (4 sorter) eller?
Det har du rätt i, det finns en fjärde art, dynstinksvampen. Den har jag letat förgäves efter på sandstränder och jag vet inte så mycket om den, men den ska ha en violett ton.
Och inte nog med det, det finns, eller har funnits, en femte art, den mycket sällsynta slöjstinksvampen, men där tror jag man har kommit fram till att den bara är en variant eller form av vanlig stinksvamp. Den har en slöja (kallas indusium), typ brudslöja nedhängande under mössan som en damhatt med flor. Det du!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.