0 680 visningar

12 svar

Stinksvamp!

"JAS"

6 nov 2007 kl. 14:39

3 bilder på Stinksvamp. Jag åker bort några dagar så nu får ni det lite lungnare ett tag men vänta bara, om det finns svamp kvar i skogarna så återkommer jag med mer bilder och frågor.

0

"JAS"

6 nov 2007 kl. 14:43

Och en bild på en som jag tror inte är så jättevanlig eller?

0

Hans v E

6 nov 2007 kl. 14:59

Oj, har du funnit lilla stinksvampen också! “Dog stinkhorn” på engelska (är väl översatt från det vetenskapliga artepitetet caninus = hund-). Och det är väl inte vilken kroppdel som helst på hunden som åsyftas.

0

"JAS"

6 nov 2007 kl. 15:28

Hej hans! Alla bilder som jag sett på nätet och i böckerna har mörk “hatt” är min kroppsdel inte riktigt mogen eller, jo min är mogen men svampens menar jag, uj då!!

0

klas jaederfeldt

6 nov 2007 kl. 16:41

jag har för mej att den på danska kallas Prestepick

0

Joachim Krumlinde

6 nov 2007 kl. 16:53

Den mörka “hatten” på stinksvamparna är gleban, som så småningom blir uppäten av dyngflugorna. Under den kommer sedan underlagets färg fram - ljusgul hos vanlig stinksvamp, ljusröd hos den lilla stinksvampen.

0

Hans v E

6 nov 2007 kl. 19:42

Håller inte med Joakim riktigt. Gleban - slemmet - är mörkgrönt på båda arterna, medan det underliggande är orange på lilla stinksvampen och vitt på den “vanliga”. Det är den senare som kallas praestepik på danska. Sedan finns en tredje, ännu sällsyntare art, rödfotad stinksvamp.

0

"JAS"

6 nov 2007 kl. 21:26

Hej på er! jag hade problem med mina innlägg innan ( tur det jag hade en liten spydig komentar om de “daske piger”) men nu har ju storleken ändrats betydligt så då hoppar vi den komentaren. Men nu funkar det igen. HÖÖ som man säger när man inte hajjar, hur är det med Dynstinksvampen då (4 sorter) eller?

0

Hans v E

7 nov 2007 kl. 11:39

Det har du rätt i, det finns en fjärde art, dynstinksvampen. Den har jag letat förgäves efter på sandstränder och jag vet inte så mycket om den, men den ska ha en violett ton.
Och inte nog med det, det finns, eller har funnits, en femte art, den mycket sällsynta slöjstinksvampen, men där tror jag man har kommit fram till att den bara är en variant eller form av vanlig stinksvamp. Den har en slöja (kallas indusium), typ brudslöja nedhängande under mössan som en damhatt med flor. Det du!

0

mera stinksvamp

klas jaederfeldt

7 nov 2007 kl. 22:23

P hadrianii har jag hittat på jyllans västkust samt i rigaviken.
P, pseudoduplikatuus i sdml (bara en liten slöja9
och sista bilden är en slöjstinksvamp som är köpt i kinesmataffär

0

mera stinksvamp

Alf Pallin

7 nov 2007 kl. 22:39

Jag kan bidra med en från Rumänien

0

mera stinksvamp

Tina N Kolsva

8 nov 2007 kl. 12:56

Åt du den Klas?

0

mera stinksvamp

klas jaederfeldt

8 nov 2007 kl. 12:58

nej jag hittade bilden på nätet, men jag har smakat på stinksvampen i häxägget

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone