Elsy i Skellefteå
6 nov 2007 kl. 16:50
Tjing!
Jag har en underbar gammal urskog som jag har besökt ett par gånger där det växer höga och gamla aspar, granar tallar m.m det finns blåbärsris långor och stjärnmossa i massor!
Visst kan någon berätta för mig varför det inte finns någon svamp? Två ev. frostvaxingar hittade jag idag!
Tack!
Finns det nån myr eller sankmark i din gammskog? Gärna en bergbacke med ett “surdrag” om du förstår vad jag menar. En fuktigare mark som drar sig nerefter berget där det växer gran, enrisbuskar och ormbunkar, gärna lite stenar här och där. Just i år finns det tyvärr inte så mycket trattkantareller åtminstone inte på mina vanliga ställen, men jag har hört att närmare kusten har man hittat riktigt bra. Är du nära kusten? Förresten har du inte snö nu?
Tack för att du svarade!
Inte alldeles vid kusten och allt stämmer kanske inte med surdrag, myr sankmark men jag tycker att det borde finnas i en skog som denna!
Men det har inte varit gott om trattar i år inte här i alla fall!
Snön har tinat bort så än finns det hopp om att finna några trattar innan vi stänger för vintern!
Jag undrar också! I vissa skogsområden häromkring ser det så “trattkantarellmässigt” ut att man nästan vägrar gå med på att det inte finns ngra trattkantareller där. Ibland tänker jag att mosslagret kanske är så tjockt o kompakt så svampsporerna hamnar ovanpå och inte där de kan “slå rot”.
Hej Elsy!
Har det varit trattisar i din skog förut,eller har det aldrig funnits några?
I år är inget sig likt i svampvärlden jag har hållt på med svamp i över 25 år men så konstig säsong i år med vissa arter som aldrig kom det har jag inte varit med om.
Likaså finns det svampar att plocka fortfarande som är fräscha kantareller, sillkremlor hittade jag två,sammetssopp,och trattkantareller.
När det gäller trattkantarellerna så är vissa ställen där jag brukar plocka alldeles tomma,men däremot så har jag hittat trattisar där jag aldrig skulle tro att de växte!
Som Gunhild skriver i kanten på mossa och längs stigar har jag hittat en del i ung gallrad granskog och där det är kalk!
Jag är inte så säker på att de växer i sura skogar,titta i bokskogen där det finns trattisar!
En gammalskog som det förr har varit mängder med trattisar har det minskat med åren där är det som Buffy skriver att marken är så kompakt( men mycelet rötterna av trattisarna finns där) det behövs så otroligt med nederbörd för att svamparna ska komma igång i den skogen,och skogen ändrar sig, träd blåser ner,skogsägare kör med maskiner,gallring,m.m.
Igår gjorde jag ett fynd av massor med trattisar på en liten yta jag har aldrig sett något liknande,så fort det blev mycket blåbärsris och mossigare så fanns det inga trattisar.
Hoppas fortfarande att du kommer att hitta trattisar i år.
Här har det kommit lite snö och det ska visst bli kallare någon dag.
Jag bor mellan Vänern och Skagern utanför Gullspång!
Sänder några bilder!
En del var riktigt gula!
Elisabeth!
Jag skulle gråta av lycka om jag skulle råka på dessa “mattor"som du visar på bilderna. Blev du inte stum, när du hittade dem?
Jag blir avundsjuk men inte missunnsam.
Fortsatt god jakt.
Jag ska ut i veckan och leta, men vi har nog inte så lång tid på oss häruppe i norr.
Jag har hittat trattisar i år på ställen där jag inte kunde tänka mig och därför blev det sent på säsongen när jag hittade dem. De var många och stora, så det verkar som att ingen annan heller har tänkt på att leta på dessa ställen. Det gäller att ha fantasi när man är svampplockare.
Hej!
Du må tro Anitha att jag blev snopen när jag hittade alla trattisarna,jag var nära en väg och skulle gå och slänga svamprens och så fanns allt detta!
Jag har hittat mycket trattisar förut kanske mer men aldrig att de suttit på en sådan plan yta,så man sett alla samtidigt!
Det kanske är jag som varit sporspridare tidigare vem vet!
Det är på egen mark som jag slängt renset,jag har ett par skogar som jag gör så, alltså slänger renset,ibland blir det hela gamla svampar när jag inte orkat rensa.
I en skog har svamparna ökat markant!
Gillar ni trattisar mycket?
Om ni bodde närmre mig så skulle ni få en korg,jag älskar att gå i skogen och plocka och sedan orkar jag inte rensa när jag kommer hem,p.g.a. smärta jag har väldiga problem med nacke och rygg,jag gillar inte att äta svamp lika mycket som förr!
Har du inte hittat några trattisar Elsy?
Gillar du torkade?
Om du gör det så sänd din mailadress hit på forumet så ska jag sända min så får jag din adress, så ska jag skicka dig lite trattisar!
Jag torkar inte själv det har EG som skrivit inunder gjort.
Vi hörs!
Tänk att få komma till en matta fylld med trattisar det vore en nåd att stilla bedja om, det jag har lyckats få ihop har jag fått vandra många mil för! Tack snälla för erbjudandet om svamp men jag har så jag klarar mig!
Jag vet faktiskt inte om det har funnits trattar i den skog jag beskriver, men det borde tycker jag!
I dag gick jag min vanliga runda i skogen, vid vägkanten stod tre trattar gick rakt in i skogen och till min stora förvåning så lyckades jag plocka korgen full?
Jag har passerat där många gånger men har inte tyckt att skogen har varit rätt, har några andra ställen där jag har plockat men nu har jag ett till! Det var jädrans roligt och överraskande!
Tack för att du hörde av dig och du hittade du denna mängd av svamp inte långt från bostaden eller?
Hej!
Roligt att du hittade trattisar idag,i år växer de där man minst anar var det någon som skrev på forumet och det stämmer!
Om du hittar några trattisar så ska du söka i cirkel runt omkring för oftast finns det fler, ställ gärna något där du börjar att plocka, då vet du vart du plockat, i skogen är många tuvor och granar lika särskilt om skogen är tät! I år har jag märkt att de sitter under mossan också.
Jag bor ute i skogen i en liten by som heter Södra Råda men stället där jag hittade trattisarna är inte nära vårat hus!
Visst är det en fröjd att hitta och plocka dem!
Hej!
Tack för erbjudandet. Men jag har kutat runt så mycket i skogen i år, att jag har så det räcker och blir över. Jag har också problem med rygg, nacke och axlar. Jag äter inte heller lika mycket svamp nu för tiden. Det är jakten som är spännande. Lyckan att hitta och jag har tänkt rätt när jag gått omkring. Jag brukar ge bort en del av mina skördar.
Men, jag och Elsy kanske kan komma ner till dig nästa säsong och så gör vi sällskap ut i dina skogar. Kanske vi får se dina underbara “mattor”.
ha det så bra så länge
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.