0 1393 visningar

8 svar

En fråga om Masurbjörk?

"JAS"

6 nov 2007 kl. 21:40

Hittade detta när jag letade svar på mina frågor
Reservatet bildades för att bevara uddens bestånd av masurbjörk. Masurbjörken anses vara en variant av vårtbjörk som har en speciellt mönstrad ved, beroende på en störning i kambiet (trädets tillväxtzon). Masurbjörkarna är oftast korta och knotiga, och har krokig stam med tjock och uppsprucken bark.

Min undran är då. Kallas det inte Masurbjörk först när trädet är skördat och uppsågat för det finns väl ingen Björk med latinskt namn som heter Masurbjörk ( Betula ??)

0

"JAS"

6 nov 2007 kl. 21:43

Och nu hittade jag detta på nätet??Masurbjörken är från egen odling som vi haft sedan slutet på 1980-talet.Odlingen finns bredvid sjön Sommen i södra Östergötland med gräns vid norra Småland. Gör din beställning enkelt via e-post eller ring in din order eller om ni har andra frågor. välkommen
???VA??

0

"JAS"

6 nov 2007 kl. 21:46

Och nu hittade jag detta.
Vårtbjörk, hängbjörk, masurbjörk eller slöjdbjörk (Betula pendula) är ett av jordens ... Det förekommer att alla vårtbjörkar felaktigt kallas masurbjörk,.
?? JAHA??

0

Tina N Kolsva

6 nov 2007 kl. 21:48

O ringmasur kan man hitta på till synes helt vanliga björkar.

0

Enelie, Linköping

6 nov 2007 kl. 21:51

Jag har fått en förklaring någon gång att det är vilken art av björk som helst som av någon anledning har en mycket långsam tillväxt.
P.g.a. markförhållanden m.m.

Det lär vara omtyckt i möbeltillverkning för att det är hållbart och snyggt.

0

Irene A

6 nov 2007 kl. 22:07

Masurbjörk är vårtbjörk med en genetisk defekt som skapar missbildningar i veden. När man odlar masurbjörk, använder man sig av frön från sådana träd. Alla blir inte masurbjörkar för det, bara ca 60-70% av plantorna, och det kan ta upp till 10 år innan det syns om de har blivit masurbjörkar.

0

"JAS"

6 nov 2007 kl. 23:52

Ok. Men Masurbjörk är ju ingen egen art utan en defekt och masur kan det ju inte kallas fören trädet ifråga är uppsågat eller? Om fröna kan överföra en genetisk defekt så borde avkomman få ett eget latinskt namn som Ornäsbjörken har fått för där är det väl samma sak, att alla frön inte blir Ornäsbjörkar alltså, eller förökas den med sticklingar?

0

Irene A

7 nov 2007 kl. 16:35

Den äkta ornäsbjörken är steril och kan bara förökas genom kloning, d.v.s. med sticklingar, i regel ympade på “normala” björkplantor. Den är alltså ingen art eller ens en variant. Den är ett enda unikt exemplar av arten vårtbjörk. Den har fått ett eget “latinskt” produktnamn som används i odlarsammanhang. Man skulle kunna göra samma sak med masurbjörkar, men sådana namn har inte så mycket att göra med botaniska artbegrepp.

När det gäller masur har du rätt i att den beteckningen bara kan användas på trä med en viss sorts defekt - men en björk som innehåller sådan ved, brukar ju kallas masurbjörkar i alla fall. Jag tror att ett tränat öga lätt känner igen ett sådant även innan det har blivit uppsågat.

0

HOT på Hvilan

7 nov 2007 kl. 21:43

Hämtat från
http://skud.ngb.se/

Betula pendula var. carélica (Merckl.) Hämet-Ahti
masurbjörk
Betoning:  carélica
Egenskaper
  Livsform:  träd
  Användning:  virke
  Utbredning:  Skandinavien, V Ryssland, Baltikum
Produktnamn
  masurbjörk

Kopplade referenser 1

Referens Svenska namn Produktnamn RollKoder
Aldén, B. et al. 1998. Kulturväxtlexikon masurbjörk  

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone