0 306 visningar

13 svar

Sista svamparna på ett tag!

"JAS"

6 nov 2007 kl. 23:56

Här kommer tre bilder på samma svampart. Jag får se på Lördag vad ni har sagt om den och hoppas på att Skinn och Tickor har kommit närmare sanningen då. Ha det så bra, vi hörs på Lördag som sagt. (Ja och hur många Stinksvampar det finns åxå förståss)

ta hand om de små

0

Hans v E

7 nov 2007 kl. 11:07

Luden vitriska eller möjligen etterriska och vild gissning: Falsk rättikhätta.

0

"JAS"

10 nov 2007 kl. 16:53

Vad de stora är vet jag inte med säkerhet men den lilla är en blek Ametistskivling, det bara kryllar av dem.Är det någon som vågar sig på en gissning?

0

"JAS" Helsingborg

13 nov 2007 kl. 23:45

Fler bilder och någon som vet?

0

Enelie, Linköping

13 nov 2007 kl. 23:52

Snabbgissning:
Jättetrattskivling,
Leucopaxillus giganteus ?

0

Elisabeth Jansson

13 nov 2007 kl. 23:54

En riska är det,inte min specialite Alabasterriska kanske.

0

"JAS" Helsingborg

13 nov 2007 kl. 23:56

Denna blöder inte.

0

Elisabeth Jansson

14 nov 2007 kl. 00:01

På tredje bilden kan du se små vita droppar under vid fo´ten och färgen vi skivorna är skadade brottstycken som blivit guloranga!

Att den inte blöder mycket beror på att den är gammal och torr!

0

Irene A

14 nov 2007 kl. 12:17

De här vita riskorna med sydlig utbredning är jag tyvärr dåligt bekant med:
Lactarius bertillonii, ettervitriska
Lactarius piperatus, slät vitriska
Lactarius vellereus, luden vitriska

Ska jag gissa på någon av dem? Kanske slät vitriska då, eftersom skivorna ser ut att vara förhållandevis täta med lite rosa ton (man kan ju ta miste på svampens storlek och ev. färgstick).

Lactarius resimus, alabasterriska, har snabbt gulnande mjölksaft, och dropparna på bilden är fortfarande vita så den tror jag inte på.

0

"JAS" Helsingborg

14 nov 2007 kl. 17:00

De blöder inte mycket men de blöder och de största hattarna är minst 20cm i diam. och ca 15-20cm. höga. Jag trodde först på Jättetrattskivling, men om jag har fattat rätt så blöder de inte alls. De har varit rätt så vanliga i bokskogarna här nere.

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2007 kl. 21:44

Jag vet inte vad som hände men mitt senaste inlägg försvann. Men här kommer en bild till, får se om den kan räta ut några frågetecken.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 21:20

Kom vi ingen stans eller, Stopp!! ingen som vet? I annat fall så får jag invänta nästa säsong och undersöka dessa svampar som det finns rätt gott om alla år.

0

Michael Krikorev

19 nov 2007 kl. 00:15

Som Irene nämner så finns det många vita riskor att välja mellan. När man ska föska artbestämma dem är det bra att kolla upp följande karaktärer:

1. Är mjölksaften skarp eller mild? OBS! Smaka på saft som är helt isolerad från köttet!
2. Är svampköttet milt eller skarpsmakande?
3. Vilken färg får mjölksaften som färsk respektive intorkad?
4. Vilken färgreaktion får köttet/saften i kontakt med några droppar kaliumhydroxidlösning (5% KOH)?

0

Michael Krikorev*

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 00:42

Kanon med ett ordentligt svar. Bra då är det bara att invänta nästa säsong. Tack Michael, då lägger jag denna tråden åt sidan. Jag snackar ju ändå så det räcker eller hur! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone