Här kommer tre bilder på samma svampart. Jag får se på Lördag vad ni har sagt om den och hoppas på att Skinn och Tickor har kommit närmare sanningen då. Ha det så bra, vi hörs på Lördag som sagt. (Ja och hur många Stinksvampar det finns åxå förståss)
ta hand om de små
De här vita riskorna med sydlig utbredning är jag tyvärr dåligt bekant med:
Lactarius bertillonii, ettervitriska
Lactarius piperatus, slät vitriska
Lactarius vellereus, luden vitriska
Ska jag gissa på någon av dem? Kanske slät vitriska då, eftersom skivorna ser ut att vara förhållandevis täta med lite rosa ton (man kan ju ta miste på svampens storlek och ev. färgstick).
Lactarius resimus, alabasterriska, har snabbt gulnande mjölksaft, och dropparna på bilden är fortfarande vita så den tror jag inte på.
Som Irene nämner så finns det många vita riskor att välja mellan. När man ska föska artbestämma dem är det bra att kolla upp följande karaktärer:
1. Är mjölksaften skarp eller mild? OBS! Smaka på saft som är helt isolerad från köttet!
2. Är svampköttet milt eller skarpsmakande?
3. Vilken färg får mjölksaften som färsk respektive intorkad?
4. Vilken färgreaktion får köttet/saften i kontakt med några droppar kaliumhydroxidlösning (5% KOH)?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.