Om du bara visste vad jag ätit, Sofia. När jag var “ung” var det de cortinska idéerna som gällde. Nästan allt gick att äta. Jag törs inte säga hur många arter det finns på min krysslista över “ätna och överlevda svampar”. Ingen fågelskådare (kryssare) kommer i närheten!
Din svamp finns på listan, men jag äter den inte längre… Har kanske blivit förståndigare? Eller mera kräsen.
Här försöker man avsluta kvällen och gå och lägga sig och…
tittar snabbt in på forumet en sista gång och så kan jag inte låta bli att fråga.
Vad är “cortinska ideer”?
Och Jan A…jag får hjärtat i halsgropen när jag hör talas om din krysslista.
Jag är extremt försiktig när det gäller svamp.
Eneli och Sofia!
Läs några av Bengt Cortins böcker så förstår ni.
Han var en oöverträffat suverän beskrivare(tycker jag), men visste tyvärr inte vad vi vet idag om gifter och farligheter. Betänk att hans första böcker kom på på 30-talet och att han var var en guru för många även under 50-talet!
Jag har på datorn som .pdf-fil ett projektarbete om Bengt Cortin:
UMEÅ UNIVERSITET
Institutionen för ekologi, miljö och Geovetenskap
Svampkunskap II, ht -06
Pia Almgren
Projektarbete
Handledare Elisabeth Bååth
Tyvärr hittar jag det inte nu på nätet, men handledaren bör kunna hjälpa till.
Hej!
Här kommer en länk om vad man åt förr intressant läsning dock inte den om Cortin som jag läst och heller inte hittade!
http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs/svamp/5bio01svamp2/pdf-files/SvfampkII05AW.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.