0 588 visningar

9 svar

Segt eller knaprigt efter torkning?

Svante

5 sep 2005 kl. 11:01

Jag hittade sandsopp igår och bestämde mig för att torka den. Jag har aldrig torkat svamp förr och är osäker på hur länge man skall hålla på. Efter 6 timmar på ca 40 grader hade bitarna skrumpnat ihop, men var fortfarande sega, dvs man kunde böja dem.

Därför undrar jag hur länge man skall torka, blir bitarna någonsin helt spröda eller räcker det med att de verkar torra men är lite sega?

0

Joakim

5 sep 2005 kl. 12:37

Råkade ut för samma sak med en sats, men då gjorde jag det i varmluftsugn med luckan stängd. Det gick inte alls, öppnade luckan och fick bättre resultat med övriga satser men den som redan hade blivit seg blev aldrig bättre. Helt spröd blev väl inte någon så jag ställer samma fråga som du? Hur lång tid tar det och blir de verkligen helt knastertorra?
(vet nu att varmluftsugn med eller utan öppen öppen lucka är bra)

0

Joakim

5 sep 2005 kl. 12:38

...inte är bra) ska det ju vara

0

Bo E-son

5 sep 2005 kl. 12:43

Har bara torkat svart trumpetsvamp, men den blev riktigt torr och spröd. Kan vara svårare att få en sopp rejält uttorkad.
Vet att torkad svamp kan mögla eller få dålig smak om den inte är riktigt torr.
Så det är nog att rekommendera att skära mycket tunnna skivor om man ska torka sopp.

0

Affe

5 sep 2005 kl. 12:48

Jag har torkat soppar utan några kända problem.
Har skivat dom ganska så tunt 3-5 mm och sedan har dom fått ligga i absolut lägsta värme i ugnen med luckan bra på glänt.
Detta har blivit bra, riktigt knastertorra.

0

Tommy K

5 sep 2005 kl. 15:17

Det ska bli knaprigt! Om segt finns det ju vätska kvar och då lär de mögla eller förstöras på annat sätt.
Jag har torkat stora mängder sandsopp med gott resultat på tidningspapper utbrett på golvet. Löjligt enkelt, fast man får byta tidning ett par gånger i början. En ugn sväljer ju enbart små mängder.

0

Svante

5 sep 2005 kl. 15:52

OK, då lägger jag helt enkelt bitarna på lite papper och låter dem ligga och “eftertorka” några dagar.

0

Helena

5 sep 2005 kl. 21:06

Använd gärna osthyvel när du ska skiva sopp för torkning. Då blir de riktigt tunna och knastertorra. Fast ok jag kör mina i svamptork, men det borde funka på samma sätt i varmluftsugn.

0

Kurt

6 sep 2005 kl. 08:05

Det är ju mycket enkelt att bygga en tillfällig svamptork som sväljer stora mängder, se t ex beskrivning på http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html

Man kan också använda stapelbara blå plastlådor som man transporterar champinjoner i till affären, och sätta en kupévärmare under. Värmefläkten behöver inte vara på speciellt länge, bara så att man får bort den värsta fukten. Sedan kan svampen få ligga och torka i rumstemperatur i några dygn, tills den är riktigt torr.

0

Tanja V

6 sep 2005 kl. 08:39

Ett tips för den som har bastu: Jag lägger tunt skivad svamp på galler på lavarna i bastun o ställer in kupévärmaren på högsta effekt på golvet. Över natten blir även sopparna torra!
Tanja

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone