0 318 visningar

8 svar

OKÄND SKIVLING, GIFTIG???

Bo E-son

5 sep 2005 kl. 12:33

Under en svamputflykt strax söder om Örebro fann jag en för mig okänd svamp som hade en intensiv doft av bittermandel. Först var doften aptitretande men efter att ha brutit och plockat med den en stund blev lukten kvalmig och obehaglig.
Svampen var i första påseende mycket lik en kamskivling men med fastare, ganska hårt vitt kött och
fastare förening mellan hatt och fot.
Hatten var silvergrå, nästan lite glänsande och fot och skivor vita. Inga hyllerester el. dyl, vilket ju tillsammans med den hårdare konsistensen och den utpräglade doften genast sade mig att detta rörde sig om en helt annan art än kamskivling. Storleken och formen var dock som en ung “knopp” av kamskivling ca 3, 5 cm bred hatt, ej ännu utbredd och ca 8 cm hög.
Vad kan det ha varit? Är det något giftigt?
Den växte vid motionsspår nära gran och mindre buskage av björk och asp. Terrängen är ganska höglänt med hällar, block och sandig jord.

0

Peter

5 sep 2005 kl. 14:01

Kan det vara en doftvaxskivling?

http://hem.passagen.se/astahls/oatliga.htm

Har har hittat sådana tidigare och lukten av bittermandel/björnklister är tydlig.

0

Bo E-son

5 sep 2005 kl. 15:49

Tack för tipset!
Hittar den inte i databasen, men exemplaret på fotot i din länk var väl möjligen en sådan jag hittade, fast din var mer utvuxen.
Om doften och beskrivningen i övrigt stämmer så har jag nog funnit diftvaxskivling!
Försvinner lukten vid ev. tillagning om den är ätlig eller förstör den hela anrättningen? Eller är den giftig?
Hur giftig är den?

0

Peter

5 sep 2005 kl. 17:00

Jag tror inte att den är speciellt giftig, men det är väl ingen svamp man vill äta direkt, om man nu inte gillar björnklister…

Åtminstone är det vad jag minns från när jag själv slog upp den.

0

Peter

5 sep 2005 kl. 17:03

Jag vill inte ta åt mig äran, det var Irene som tipsade mig om den när jag själv frågade:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=1934&fnr=1&sok=peter&Start=0&Offset=50&ipos=0

0

Bo E-son

5 sep 2005 kl. 19:08

Tack! Är shjälv bara lite missnöjd att jag inte kunde placera den som vaxskivling. Det var nog likheten med en kamskivling som förvirrade, att den var så ung och outvecklad samt att den hade så fast konsistens.
Tack för hjälpen, att du fått infon via denna guide är ju bara ett kul exempel på hur kunskapsspridande sidan är!

0

Peter

5 sep 2005 kl. 19:48

Kunskapsnivån här är verkligen skyhög, jag lär mig nåt varje gång jag trillar in här. Hoppas det fortsätter så för alltid.

Lycka till i Marka-skogen förresten, min “gamla” tummelplats.

0

Bo E-son

6 sep 2005 kl. 16:14

Jaså, då kanske du vet när och av vem det har satts upp skyltar med svampkartor på!
Hittade en skylt med bl a kantarell och trattkantarell, och tro det eller ej, bara några meter från skylten hittade jag några vanliga kantareller i mossan i sluttningen alldeles i kanten av den gamla fd Markasjön!
Nästan osportsligt att skylta svampen. eller…?

0

Peter

6 sep 2005 kl. 16:56

Ha ha, ja då finns det ingen ursäkt för att komma hem med tom korg…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone