Vad tänker ni alla göra i vinter med den tid som inte blir svampplockartid?
Själv ska jag lära mig att hantera GPS, ska nog också köpa mig en vettig och inte alltför dyr digitalkamera och lära mig den.
Sedan så börjar mina dagliga promenader, när jag inte kan vara ute och plocka svamp.
Jag är också med i en förening som heter SOFT (sjukskrivna och förtidspensionerade tillsammans).
Sedan så får jag hoppas att tiden går fort tills det är dags igen att börja jaga.
Jag drömmer lite om en januarivandring med övernattning i vargmarker. Tränade lite förra vintern, dock utan minsta vargkontakt, med övernattning under i stort sett bar himmel. Jag och min kamrat råkade pricka en av årets kallaste nätter (-24 framåt morgonen) så jag vet därmed att inget är omöjligt. :)
Blir det något denna vinter ska jag forska lite bättre i var det kan finnas hygglig chans att åtminstone få höra dessa fantastiska djur.
Grethe, du missar inte så mycket just nu för vädret nu i Skåne är ju ingen höjdare. Vi får hoppas att det blir soligt och fint lagom tills din arm har läkt :)
Ola, du verkar vara fascinerad av vargen, hur kommer det sig? Som ingrodd stadsbo undrar jag hur man överlever -24 C under “i stort sett bar himmel”. Hur bar ni er åt?
En riktig myskväll (knytkalas)i början av december. Vore fint att träffas forumister runt Umeå (inklusive Nordmaling och Hörnefors)för att avsmaka varandras svampfavoriträtter och minnas och berätta för varandra om svampäventyr som varit.
Gunhild jag skulle vilja bo uppe hos er vad härligt det låter!
Jag är med i Södra Vätterbygdens svampklubb och det är olika aktiviteter men långt att åka drygt 8 mil enkel resa.
Uppe hos er är väl 8 mil inga avstånd!
I vinter ska jag tova och använda svampfärgad ull,en kompis ska lära mig att nåltova om min nacke klarar av det!
Sedan skulle jag behöva sortera alla foton på svampar i datorn och bränna skivor men jag vet inte hur jag ska lägga upp registret!
Anitha jag är också sjukpensionär med kronisk smärtproblematik!
Men skogen är läkande!
Ha det bra alla!
I vinter ska jag laga mat på all god svamp jag fått tag i under säsongen, det blir lasagne och en massa goda såser, jag ska äta upp mina blåbär, plugga lite nya arter och skriva på min “Den Stora Romanen….”
Och strax efter jul vet jag av erfarenhet att jag kommer stå på balkongen och yla mot skogsbrynet som ligger svart emot snön i skymningen, tänka på livet i ris och barr där under snötäcket och längta, längta… ända till april då det torkat upp så pass att jag kan gå ut och leta stenmurklor. Det känns lååååååångt dit… vad är väl en bal på slottet *snyft*
Jag tycker att tiden går så fort så det står inte på förän vi får ut och leta svamp igen.
Under tiden kan man ju studera svampböckerna, lära sig lite om tickor.
Jag har många intressen, det senaste är nåltovning och även vävning / silversmide finns med på listan.
Vi får hoppas att vi får se lite fina bilder här och gärna lite svampfrågor för att fördriva tiden och hålla minnet ” up to date “.
Inget problem att få vintersysselsättning här. Jag slutade svampsäsongen med ca 20 kg trattkantareller i weekenden. Nu skall andra naturmaterialer som jag samlat genom året i användning till mina ekologiska juldekorationer- naturligtvis med torkade tickor som dekoration.
Hej!
SOFT finns inte i hela landet.
Den startade här i Umeå 1998.
Vi har ca 110 medlemmar. Medlemsmöten en gång/månad. Det är tack vare den jag plockar svamp och även har utbildat mig till svampkonsulent.
Vill du veta mer så kan du maila din adress till mig¨, så kan jag skicka lite material och berätta mer.
min mailadress är: anithalundberg@hotmail.com
Hej!
Jag skrev fel svampklubb som jag är med i Västgötabergens svampklubb Skövde är det så klart.
De lägger in alla svampfynd som vi hittar och det återfinns i Stridvalls register.
Förra året lade vi ner Gullspångs svampklubb efter att den hade varit vilande i flera år.
Det kändes mycket vemodigt!
Jag mailar dig och berättar mer Klas!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.