Hej!
I helgen plockade jag , mina föräldrar (och min son3år)svamp.Vi hittade massvis med trattkantareller ca 1 ½ korg och rensade och stekte dessa på kvällen för att sedan frysa. När vi kom till sista biden hittade min mamma en bit av ett lock med bruna skivor under, definitivt inte trattkantarell(denna bit kastade vi genast). Jag hade tidigare uppmärksammat min pappa på en svampfot som jag inte var säker på då den såg lite mörkare ut men han kikade och tyckte den var ok. Detta tänkte jag inte på först då min mamma hittade sin bit och vi smakade dumt nog på lite av svampen på en smörgås senare på kvällen.Nu är jag jätteorolig att det var en giftig svamp.Hittade en här som liknade locket på den biten o den verkar ju jätte giftig. Men jag tycker inte foten jag var osäker på (fläckig /randig)stämde med de bilder jag såg här. Vad gör jag om vi fått i oss av den farliga svampen? Hur vet vi det innan det är för sent??
Jag ska tillägga att mina föräldrar är vana svampplockare o att vissa svampar skickade vi ur korgen redan i skolgen. Alla vi borde ha reagerat när vi rensade svampen om ngn varit fel,men tänk om? Tacksam för svar!
Hej,
Eftersom vi var på landet har jag tyvärr inte det. Visste inte ens att det fanns forum där jag kunde lägga ut bilder förräns nu. Vi slängde den bit av locket som vi hittade i soppkorgen då vi åkte hem,men svampen som är fryst kan vi tina och titta igenom varje svamp, men det känns inte som om man skulle kunna se skillnad på foten på svamparna när de är förvällda.
Hej!
Ingen mår dåligt ännu. Men jag fick nog av alla svampar och har slängt allt vi plockade. Jag skulle aldrig vilja ge mina barn något som är farligt så jag valde att slänga bort alltihop som säkerhets åtgärd. Nu vet vi ju vart de finns så nästa år går vi ut o plockar igen och är ännu mer noga. Inga barn får plocka i den riktiga korgen!
Men enligt texten här kan symptomen kommammycket senare så jag håller barnen under noga uppsikt.
Tack för omtanken o alla svar.
Mvh Linda
Det är ju ganska liten risk att ni skulle bli förgiftade, för det finns få riktigt giftiga svampar, men det finns alltid en risk med svamp, därför ska man hellre fälla än fria. Jag hade gjort likadant som du, dvs slängt svampen i frysen. Har dina barn ätit av svampen? Ringde du till giftinformationen? Vad sa de?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.