0 584 visningar

13 svar

Musseroner

Lena M

9 nov 2007 kl. 14:49

Alla tre arterna växte i tallskog och jag tror att den till hö. är gråmusseron, den i mitten kanske kastanjemusseron och den till vä. ingen aning.
Dålig bild lite beroende på skymning och snöfall.

0

Lisa P-D

9 nov 2007 kl. 21:18

Mitten riddarmusseron??

0

Irene A

9 nov 2007 kl. 23:21

Riddarmusseron i mitten, den enda jag är säker på.
Till vänster en spindling, men vilken..? Är det verkligen bara tall i den skogen?
Den till höger - med gulgröna färgtoner i hattkanten skulle jag kunna tänka mig svartgrön musseron, i annat fall är det kanske någon av de grå svårbestämda musseronerna.

0

Jan A

9 nov 2007 kl. 23:46

Den högra skulle kanske kunna vara streckmusseron. Om det finns annat än tall där…

0

Birgitta D

9 nov 2007 kl. 23:50

Jag hoppas att den i mitten är riddarmusseron. I annat fall tvekar jag att äta upp de ex jag har kvar i frysen. Kram Birgitta.

0

Irene A

10 nov 2007 kl. 09:58

Tallskog är inget hinder för en streckmusseron. Det är andra detaljer som gör att jag tvekar om den arten - skivornas form, den matta hattytan (som ju talar emot svartgrön musseron också), så jag tror att Lenas eget förslag är lika bra som något annat.

När det gäller den vänstra, får jag associationer till asprotspindling, men det är en art som jag har sett för sällan för att veta om den kan bli så mörk på hatten.

0

Lena M

10 nov 2007 kl. 10:09

Efter det Irene nämde en spindling har jag på morgonen försökt att artbestämma den, men misslyckats. Det finns ju så många i det släktet, endel är snarlika men har en annan miljö än tallskog till växtplats. Tycker inte att den har någon utpräglad doft /smak.
Övervägande tallskog men nån enstaka gran finns som inslag.

Det var i den skogen jag hittade grå musseroner tidigare, likaså riddarmusseroner.
Tack för hjälpen jag skall kolla upp senaste förslaget.

0

Lena M

10 nov 2007 kl. 11:02

Köttet på spindlingen är fast och svagt gulvitt .
Är aspspindling samma som asprotsspindling ?
Om, så står det att den har blekt blåviolett kött, hittar ingen annan.

0

Irene A

10 nov 2007 kl. 11:16

Lena, visst har du Nyléns bok? Spindlingen jag tänkte på finns där - Cortinarius argutus.
Om det inte fanns asp där, men inslag av gran: jämför istället med beskrivningen av granrotspindling, Cortinarius fraudulosus. Den är ganska vanlig i gotländska örtrika barrskogar, och du går ju också i kalkmarker, så jag tror att det kan vara den.

0

Lena M

10 nov 2007 kl. 11:33

Det här var för svårt för mig. om jag tittar på bilden av granrotsspindlingen så ser de ju väldigt olika ut tycker jag, men jag har föstått att svampar kan variera mycket i utseende beroende på ålder b.l.a.
Kan ju tillägga att en liten bit längre ner finns ett sumpområde där det växer en del lövträd.

0

Granrotspindling

Irene A

10 nov 2007 kl. 13:44

Alla bilder jag hittar av granrotspindling visar en mycket blekare svamp, men det är en brist med de flesta illustrationer att de sällan visar åldrade exemplar. Läser man texterna om den, får man däremot information om att den blir rödaktig och sedan mörknande vid tumning och torkning, och att köttet grånar.

http://www.cortinarius.com/Photosection/Gallery/fraudulosus.html
http://mycologie-somiva.fr/cortinarius_argutus_fraudulosus.htm
http://www.pilzseite.de/Pilzgalerie/Cortinarius/fraudulosus/FrameSet.htm

0

Granrotspindling

Lena M

10 nov 2007 kl. 14:19

Tack för länkarna Irene.
Jag bröt ju svampen på fm. men den är oföränderligt gulvit i köttet, men i den tredje länken är den ju utseendemässigt lika i hattfärgen. ???

0

Jan A

10 nov 2007 kl. 15:55

Streckmusseronen är och har länge varit en av mina favoritmatsvampar.  Jag vet mycket väl att den bildar ektomykorrhiza med bl.a. tall.  Jag vet också att jag ALDRIG hittat den i ren tallskog, snarare i granskog med tallinblandning.  Det var detta som min sista mening med … syftade på.  Inte lätt att förstå är jag medveten om.  Och jag vet att jag fortfarande TROR att bilden föreställer en ganska mörk streckmusseron med den typiska blekgula tonen på lameller och fot.

0

Irene A

10 nov 2007 kl. 16:13

Här i Västerbotten hittar jag också streckmusseron i blandskog med inslag av lite äldre tallar, men oftare i skogar med rena tallbestånd. Inte så konstigt kanske, när lavtallhedarna hör till de bästa skogarna och de roligaste att gå i häruppe.

Och som sagt, jag utesluter inte streckmusseron på Lenas bild heller, är bara en aning tveksam..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone