0 302 visningar

7 svar

orange kantarell

buffy

9 nov 2007 kl. 18:16

Idag fick jag mail från Botan i Lund dit jag skickat en misstänkt orange kantarell som nu blivit bestämd till orange kantarell. Det var mkt trevligt, tyckte jag!

0

Irene A

9 nov 2007 kl. 22:16

Mycket trevligt fynd! Hade du skickat in den förmodade svartnande kantarellen också?

0

Lena M

10 nov 2007 kl. 12:07

Inte så vanlig vad jag förstår, kul att göra fynd .

0

buffy

10 nov 2007 kl. 12:08

Ja, jag skickade några av dem också, för de hade inga sådana i huset, men svartnande kantarell har hittats på Söderåsen förut. Fyndplatsen för de orange kantarellerna var däremot ny. Orange kantarell har tydligen dykt upp på ca 10 nya fyndplatser bara den här säsongen.

0

Tina N Kolsva

10 nov 2007 kl. 12:34

Grattis , det var jättekul att du hittade något ovanligt buffy. Åt du några ? Smakade?

0

Irene A

10 nov 2007 kl. 13:05

Ni verkar ha haft en bra säsong därnere för kantareller av alla sorter. Det kanske är en förklaring till att det gjorts såpass många fynd av orange kantarell, men det kan väl också bero på att fler har fått upp ögonen för att det finns flera arter än bara “kantarell”? ;-)

Så sent som i början av 1990-talet fanns fortfarande inga fastställda fynd av arten i Sverige.

0

buffy

10 nov 2007 kl. 13:32

Jag hade inte den blekaste aning om att det fanns andra sk. kantarelloider än kantarell och trattkantarell förrän jag upptäckte Svampguiden på nätet. Detta är första säsongen i mitt liv som jag har hittat mer än ngt hg kantarell (Cibarius), svart trumpetsvamp hade jag förut bara hört talas om =)

0

buffy

10 nov 2007 kl. 13:36

De var bara 5 st, vi tog hem 2 st men torkade båda och skickade den ena till Botan, så nej, vi smakade inte på dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone