0 558 visningar

9 svar

Amanita

Mikael R

10 nov 2007 kl. 09:48

Är det någon som vet var flugsvamparnas släktnamn Amanita kommer ifrån.
En del av bergskedjan Taurus i Turkiet heter Amanos. Kan det vara därifrån?
Någon som vet?
Bif en röd flugsvamp härifrån Västergötland!

0

Eva i Piteå

10 nov 2007 kl. 11:35

Hej Mikael!

I en av mina svampböcker “Svampguide i fickformat” som är utgiven av ICA-förlaget står det så här om släktet Amanita ” Namn: från Grekiskan, namn på en svamp från berget Amanos i Asien”.

Så visst finns koppligen till bergskedjan Amonos.

0

Irene A

10 nov 2007 kl. 12:07

Har sökt på förklaringar till namnet Amanita, och hittat två gissningar: Dels ett latiniserat namn för bergsområdet Amanos i Turkiet, dels berget Amanus på Sicilien.
Eftersom namnet skapades av tyska mykologer på 1700-talet tycker jag att båda förklaringarna är långsökta, och tror snarare att det är en “latinsk” ordkonstruktion, en kombination av amabile = söt eller behaglig, älskvärd, och nitens = klar eller glänsande.

0

Mikael R

10 nov 2007 kl. 13:53

Tack Eva och Irene för svar!
Nu när det börjar bli lite mindre svamp i skogarna kan man ju glädja säg åt julrosen t.ex.

0

buffy

10 nov 2007 kl. 14:11

Den är ju dödligt giftig den med, så det blir liksom samma tema *s*

0

Lena M

10 nov 2007 kl. 14:22

Ja julrosen är vacker och trotsar snö och kyla.Min har jag tyvärr inte sett röken av i höst men däremot blommar en stockros fortfarande. ( står under tak mot södervägg )

0

Irene A

10 nov 2007 kl. 18:02

Jag hittade en till förklaring till namnet Amanita, som verkar trovärdig - att det betyder svamp på grekiska.

Eftersom jag inte kan grekiska, testade jag en översättning från engelska till grekiska på babelfish av ordet mushroom, och fick fram ett liknande ord, μανιτάρια (manitaria)

0

Irene A

10 nov 2007 kl. 18:55

Jag har kollat lite mer på grekiska svampnamn. Översättning av champinjon från svenska till grekiska blir αμανίτης (amanithis..?) enligt Lexin: http://lexin.nada.kth.se/sve-gre.html

0

Jan A

10 nov 2007 kl. 22:15

Amanosbergen och Amanita

Efter en tids funderande kom jag på var jag läst en utförlig redogörelse för flugsvampsnomenklatur m.m.  Givetvis var det i Ole Högbergs utomförträffliga bok “Flugsvampen och människan” från 2003.
Med tyngdpunkten i ett avsnitt med rubriken “Carl von Linné gör ett misstag” på sidan 229 via andra avsnitt, finns det mycket i ämnet att hämta för den vetgirige, fram t.o.m. sidan 240.  Jag rekommenderar f.ö. läsning av hela boken eller åtminstone valda delar.  Jag tänker inte referera c. 12 sidor utan vill bara meddela att Högberg bekräftar att namnet Amanita kommer från “amanitai”, svampar från Amanosbergen.  Den grekiske läkaren Galenos (andra århundradet e.Kr.) har gett oss namnet.
Att sedan just flugsvamparna fått detta namn är en längre historia.  Läs själva i denna bok.  Den finns fortfarande att köpa förlagsny, bl.a. från antikvariat Röda Rummet i Uppsala, där jag köpt ett av mina ex.

0

Jan A

11 nov 2007 kl. 11:08

Glömde bort att meddela nedanstående “gamla” info från förlaget om Ole Högbergs bok:
RÄTTELSE
På grund av ett tekniskt missöde har nothänvisningarna i kapitel 2 i första delen av Flugsvampen och människan ej kommit med. Själva noterna återfinns dock i slutet av boken.
En rättad, komplett version av detta kapitel kan du ladda ner här (PDF)
Det går också bra att kontakta förlaget för att erhålla kapitlet.

http://www.carlssonbokforlag.se
info@carlssonbokforlag.se

Jag har kollat på hemsidan och där finns bara brottstycken av ovanstående.
Om .pdf-filen inte längre finns att få därifrån, så har jag den på datorn för ev. intresserade.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone