Hej!
Jag har funderat på att sortera upp mina bilder på svampar som finns i datorn men kan inte bestämma mig vad som blir bra!
Kan någon ge mig råd?
Nu ligger bilderna i mappar efter datum och efteråt har jag skrivit vad det är i mappen!
Min fråga är ska man ska skapa mappar på områden där svamparna växer?
Eller lägga in alla bilder av en art i en mapp. Datum m.m. fakta om bilden finns det väl sparat i filen för det vill jag ha kvar!
Jag har tillgång till photoshop men inte studerat programmet närmare,sedan finns bilderna i picasa och i mappar i Picture package.
Kan någon ge mig råd om nackdelar och fördelar så att jag kommer igång!
Suck.. det är nog lättare att ge råd än att följa dem själv. Det är lätt gjort att krångla till det i onödan.
Jag har förstått att det är viktigt att behålla originalbilden intakt, inklusive numrering och den info som följer med.
Så här skulle jag själv vilja ha gjort ifrån början:
Lägga alla bilder i nummerordning (kanske i mappar om 100 bilder i varje), göra en enkel lista över bilderna i Word eller Excel med bildnummer, plats, artnamn och eventuellt datum, så att det går att söka på dem.
Jag använder programmet AcDSee som har bra funktioner och sökmöjligheter (http://www.acdsee.com/). Här är mina förslag på tillvägagångssätt om man vill ha ordning på sina svampbilder:
1. Kopiera över alla bilder från kameran i originalskick, dvs döp inte om dem (låt även mapparna behålla originalnamnen). Om man vill kan man döpa om filerna automatiskt vid överföringen till datorn (t ex till datum och tid) men det är egentligen ett onödigt och tidsödande steg. Alla originaldata såsom datum, tid och kamerainställningar finns kvar i filen och är sökbara med hjälp av ett bildhanteringsprogram.
2. Öppna AcDSee (eller annat bildhanteringsprogram) och koppla dina bilder till valfria sökord! Detta är den absolut största behållningen av ett bra bildhanteringsprogram. I AcDSee kan man enkelt markera valfritt antal bilder och koppla dem till en eller flera valfria sökord (keywords) så att de blir lättare att hitta. Här är förslag på sökord:
* Svampens namn.
Man kan skriva det svenska eller vetenskapliga namnet. Fördelen med att använda det vetenskapliga namnet är att det är tvådelat (T ex “Amanita virosa”) vilket gör det lätt att hitta alla bilder på arterna i ett släkte om man söker enbart på släktnamnet (“Amanita”). Självklart kan man skriva både vetenskapligt och svenskt namn som sökord om man skulle vilja det men det är lite mer tidsödande att skriva in.
* Fyndplatsens namn.
Skriv in namnet på den plats där fyndet gjordes (t ex “Maltesholms slott”). På så sätt är det enkelt att hitta alla svampar från en och samma fyndplats.
* Kollektnr.
Eftersom kunskapen om våra svampar är i ständig förändring så kan det i många fall vara bra att torka och spara de svampar man har fotograferat. Speciellt om du har fotat svårbestämda och kritiska arter och vill öka chanserna att kunna sätta rätt namn på dem i framtiden. Döp dina svampkollekter med en unik förkortning t ex dina initialer och ett löpnummer (“MKR-2876”). OBS! Om du vill torka svamp för framtida DNA-analyser ska du inte torka svamparna i högre temperatur är 40 grader.
Fördelarna med ett bildhanteringsprogram är många. Man bör tänka på att inte ha för mycket olika kopior av sina bilder på olika ställen på hårddisken. Ha bara ett exemplar av originalbilden på din hårddisk. Om du t ex jobbar på ett eller flera projekt där du vill ha med flera svampbilder är det enkelt att bara koppla ett unikt sökord till projektet, t ex “svampboken”, eller “svampkalendern”. Filerna blir enkla att hitta och du behöver inte kopiera dem, döpa om dem eller flytta runt dem. De ligger på sin originalplats och är lätta att hitta och gruppera med olika sökord. Bildnamn, sökord och andra valfria data kan enkelt exporteras och användas i excel eller i ett databashanteringsprogram såsom access.
AcDSee, bra program för att hantera bilder.
Lena, det var inte meningen att få det låta krångligt. Faktum är att det tvärtom är mycket enklare än att försöka sortera och döpa om bilder i windows:
1. Öppna bilderna i AcDsee.
2. Markera en eller flera bilder.
3. Skriv in valfria sökord som ska kopplas till de markerade bilderna.
Klart!
Det hela tar inte mer än några sekunder till skillnad mot den tid det tar att döpa om filer och lägga dem i olika mappar.
Nackdelen är att programmet kostar en del att köpa, och de avancerade funktionerna kanske kan vara lite krångliga att lära sig om man är ovan med dator.
Jag vet inte hur det funkar i andra bildhanteringsprogram och jag vet inte om Picasa (gratis bildhanteringsprogram: http://picasa.google.com/ ) har stöd för keywords på samma sätt.
Tack Mikael för din utförliga information.
Vad kostar programmet?
Jag ska kolla med min bror just nu är han i Thailand om Photoshop har samma möjligheten som det programmet som du pratade om.
Jag ska spara informationen.
Det blir mitt nyårslöfte att sortera lite bilder varje dag.
Elisabeth, enligt AcDSees hemsida så kostar den senaste versionen 50 dollar. Photoshop är ett bra program för bildredigering men man kan inte sortera och gruppera bilder på samma sätt som i ett bildhanteringsprogram. Företaget Adobe som har skapat Photoshop erbjuder även bildhanteringsprogram, men jag vet inte hur bra de är. Det mest exklusiva är väl det nya Photoshop Lightroom, men det är mycket dyrare och mest avsett för proffsfotografer som hanterar tusentals bilder och som arbetar i RAW-format: http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/
Tack förresten för Ramaria-info!
Som “JAS” skrev, så följer det i regel med ett bildhanteringsprogram när man köper en digitalkamera.
Till mitt senaste inköp (en Canon) följde det med ett bildhanteringsprogram som heter ZoomBrowser EX. Det har i stort sett samma funktioner som ACDSee, dock saknas möjligheten att göra en textfil av den info man själv har matat in, d.v.s. kopplingar till “keywords” och bildkommentarer.
Om man tycker att det är krångligt eller känns osäkert, och istället väljer att lägga till den information man vill ha direkt efter numret i bildnamnet, är ett bildhanteringsprogram ändå bra att ha för att söka bland bilderna sen. Då får man fundera ut vilka tänkbara sorteringar man vill göra och se till att lägga egna “keywords” i bildnamnet istället. All övrig information finns kvar till bilderna så länge man (OBS!) INTE har redigerat eller sparat om dem.
Själv nöjer jag mig då med artnamn (på latin) och platsen där bilden togs (“okänd” för arter utan namn).
Känner man behov av att kunna söka på artgrupper som “ticka”, “taggsvamp”, “fingersvamp” eller “skålsvamp” får man skriva in det också (eller någon fiffig förkortning). Fördelen är att ingen information riskerar att gå förlorad så länge bilderna finns kvar, och jag ser egentligen ingen nackdel förutom att inskrivningen kanske tar något längre tid och bildnamnet blir långt.
Jag lyfter den här tråden som har så mycken bra information för den som vill bringa lite ordning bland sina bilder. Jag undrar bara hur ska jag enklast ska lära mig att använda finesserna i AcDSee? Jag har bilder på ganska många CD-skivor och måste väl lägga in dem i datorn igen för att kunna döpa om dem. Skulle vilja ha de latinska namnen först. Tänkte välja ut dom bästa bilderna på varje art som jag fotat och göra nåt slags register för att snabbt hitta bilderna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.