0 425 visningar

13 svar

Årets sista plockning??

"JAS"

10 nov 2007 kl. 15:40

Den här utflyckten till Småländska ostkusten bliv nog tyvärr mitt sista “stora plock” för denna säsongen. Nu återstår “BARA” skogsutflyckter med kameran och så klart åker svampkorgen med för man vet ju aldrig vad man kan stöta på ute i tassemarkerna.

Gultrumpet och Trattisar

0

"JAS"

10 nov 2007 kl. 15:44

Angående bildkommentaren till mina bilder så menar jag så klart inte Gul trumpetsvamp utan “Rödgul Trumpetsvamp”

0

Lena M

10 nov 2007 kl. 15:49

Ja det var sent på säsongen att hitta rödgul trumpet, mitt sista fynd av dem var 28/10, men som sagt nu är det nog slutplockat.

0

GretheF Skåne

10 nov 2007 kl. 17:59

Var någonstans hittade du rödgul trumpet???????????  Har hört att dom inte finns här omkring Helsingborg

0

"JAS"

10 nov 2007 kl. 20:54

Det står i mitt första inlägg. Utflyckt till Smålänska ostkusten!!! Rödgul fann jaf just söder om Vimmerby.

0

anitha

10 nov 2007 kl. 21:20

Hur köldtålig är rödgul trumpet i förhållande till trattis?

0

"JAS"

10 nov 2007 kl. 21:35

Jag skulle tro att de är lika men därimot “tror” jag att den Trumpeten alltså har kortare växtperiod, borde vara slut för länge sedan men i år är det lite hipp som happ tycker jag. Jag hittade faktiskt ca. 5 lit svart trumpet åxå (Aug - Sep för båda enligt svampböckerna som jag har)??

0

GretheF Skåne

11 nov 2007 kl. 10:08

Så går det när man har travlt tack för att du svarade

0

buffy

12 nov 2007 kl. 11:52

Jag hoppas ändå att det går att hitta lite trattkantareller imorgon, om än frostnupna. Men jag vet inte hur troligt det är, nu har vi haft minst 3 frostnätter på raken.

0

"JAS"

12 nov 2007 kl. 11:56

Det ska ju bli mildväder nästa vecka, så då kanske det kan bli lite igen. Här i HBG har det varit minus i minst 5 nätter de sista veckorna men mina änglatrumpeter har klarat sig, de står rätt skyddat så svamparna kanske har klarat sig i skogen, åtminstonde i granskogen

0

buffy

12 nov 2007 kl. 16:12

Det är i granskog som det har sett mest hoppfullt ut vad gäller trattkantareller på sistone. De verkar ha “aktiverats” senare än dem i lövskogen. Det är nog lite olika kallt i olika delar av HBG, jag tog in mina pelargonier från balkongen först i förrgår. De har stått ute sedan i mars så de fick i af en lång säsong.

0

"JAS"

12 nov 2007 kl. 23:06

Nu blev norrläningen förtröden på sörläningen!

0

buffy

13 nov 2007 kl. 08:32

Men idag behöver då ingen vara minsta avundsjuk, 1,5 plusgrader och gråregn =( Det ser inte ljust ut alls för dagens planerade svamputflykt.

0

peter

13 nov 2007 kl. 08:57

Jag tror arttt årets sista plockning är i oktober den 21 =)=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone